Elon Musk: „Myslím, že väčšina z nás by ho bola nasledovala do Pekla, vyzbrojení len krémom na opaľovanie.“

Čokoľvek skeptici vyhlasovali za nemožné – Elon Musk to urobil. Začiatkom 90. rokov vymvyslel vecičku s názvom PayPal. Jeho Tesla Motors a SolarCity postupne zavádzajú budúcnosť s čistými a obnoviteľnými energiami, jeho SpaceX otvára novú éru letov do vesmíru a pracuje na možnosti opustiť našu planétu, ktorú sa iné jeho aktivity snažia zachrániť. Multimilionár, ktorý sa sám vypracoval, už poslúžil ako živá predloha pre film Iron Man, a nevídaným spôsobom mení dnes tvár biznisu.

Elon Musk sa už dnes radí k ikonám ako Henry Ford, John D. Rockefeller, Howard Hughes či Steve Jobs a postupom času sa stane pravdepodobne kategóriou sám o sebe.

Elon Musk nie je osobnosť, ale priam prírodný úkaz. Má veľmi široko rozprestreté spektrum záujmov – má zastúpenie v automobilovom priemysle (elektrické automobily), vesmírnom priemysle, solárnej energii, satelitnej technike, rýchlostnej pozemnej doprave a multiplanetárnej expanzii.

Narodil sa 1971 v Južnej Afrike. Jeho detstvo bolo ťažké a do školy nikdy dobre nezapadol. Rozčuľovala ho pomalosť výuky a vysedávanie na hodinách, kde sa učiteľ snaží niečo vysvetliť. Dodnes sa väčšinu vecí naučil ako samouk a to, čo vie, vie zväčša vďaka čítaniu. Ako dieťa čítal aj 10 hodín denne, hlavne science fiction a literatúru faktu. Vo veku 9 rokov sa dostal k počítaču a začal sa venovať programovaniu. To ovplyvnilo aj jeho vnímanie ľudského vedomia – nahliada naň ako na počítačový systém: telo a mozog sú hardvér, spôsob myslenia, hodnoty, zvyky a osobnosť sú softvér. Ako dvanásťročný naprogramoval hru, ktorá bola dosť dobrá na to, aby sa predávala.

Nikdy nemal silné spojenie s Južnou Afrikou a jej kultúrou. Jeho cieľom bolo Silicon Valley, ale do Ameriky sa dostal cez Kanadu, kam sa dalo ľahšie imigrovať, keďže jeho matka bola Kanaďanka. Vo veku 19 rokov použil presun medzi vysokými školami na to, aby sa dostal na University of Pennsylvania a tým do USA.

Keď rozmýšľal, akým smerom sa bude uberať jeho život, položil si otázku: „Čo najviac ovplyvní budúcnosť ľudstva?“ Zostavil si zoznam piatich vecí: internet, udržateľná energia, výskum vesmíru a život mimo Zeme, umelá inteligencia a preprogramovanie genetického kódu človeka. Nevedel celkom odhadnúť dopad dvoch posledných a akosi si v tom čase nevedel predstaviť, že by sa venoval skúmaniu vesmíru, tak sa jeho pozornosť obrátila na internet a udržateľné energie.

Začal udržateľnými energiami, dokonca sa po skončení univerzity zapísal na doktorandské štúdium na Stanfordskej univerzite, ale po dvoch dňoch už nedokázal vzdorovať lákaniu internetu, tak vypadol zo školy a spolu s bratom založili firmu Zip2, zameranú na vyhľadávanie služieb v okolí. Presťahovali sa do Kalifornie a pretože boli bez peňazí, prespávali v kancelárii a sprchovali sa v YMCA. Postupne sa im podarilo presvedčiť prvé podniky, že internetová reklama je zaujímavá, a o pár rokov ich firmu odkúpil Compaq už za 307 miliónov dolárov.

Len čo ukončil tento projekt, vrhol sa na nový – online banková služba s názvom X.com. V tej istej budove pôsobila iná internetová finančná služba, Confinity, a obe spoločnosti sa spojili a vytvorili to, čo dnes poznáme ako PayPal. Musk sa dostal do vedenia a stretol tam iných ľudí so silným egom a odlišnými predstavami. Začali vnútorné konflikty, ktoré v roku 2000 skončili protimuskovskou vzburou a Musk bol odvolaný. Vysporiadal sa s tým prekvapivo dobre a hoci dodnes s tým rozhodnutím nesúhlasí, rozumie mu a zostal v tíme ako poradca a v roku 2002 pomáhal predať firmu spoločnosti eBay.

Než prebehol predaj PayPalu, začal sa Musk vážne zapodievať raketovou technológiou a o rok neskôr, zo 100 miliónmi dolárov začal ten najnepremyslenejší podnik všetkých čias – firmu s názvom SpaceX, ktorej cieľom bolo revolucionizovať náklady na vesmírne lety a umožniť ľudstvu presúvať sa medzi planétami, špeciálne podniknúť cestu na Mars.

A len čo sa projekt ako-tak začal stavať na nohy, pustil sa Musk do druhého nepremysleného podniku – automobilky vyrábajúcej elektroautá s názvom Tesla. Aj tento podnik financoval z vlastných zdrojov, a to napriek skutočnosti, že posledný raz, kedy sa podarilo vyštartovať v USA novú automobilku, bolo v roku 1922 s firmou Chrysler.

A o ďalšie dva roky zasa z vlastných zdrojov vyštartoval tretí podnik, SolarCity, ktorý mal produkovať elektrickú energiu pomocou solárnych panelov a znížiť použitie fosílnych palív.

Väčšina pozorovateľov si myslela, že Musk sa zbláznil. Spočiatku to tak aj vyzeralo. SpaceX konečne zistilo, ako sa konštruujú rakety, ale všetky dovtedajšie pokusy boli neúspešné a peniaze zvyšovali už len na jediný pokus vypustenia rakety. Tesla mala dodať prvý elektromobil na trh, do toho prišla kríza 2008, ktorá zasiahla silno predovšetkým automobilový priemysel a zastavila investície do vývoja. Aj Tesle sa už míňali prostriedky.

A do toho sa rozpadlo Muskovi manželstvo.

Vyzeralo to, že je v koncoch. Ale Musk nie je blázon a podniky, ktoré založil, neboli zlé. Vlastne boli extrémne dobré. Ibaže naučiť sa robiť rakety trvá svoj čas, vyrobiť auto trvá svoj čas. Muskove peniaze sa míňali a nevedel nájsť nových investorov. A potom, v hodine dvanástej, sa všetko zmenilo od základov.

Štvrtý pokus vypustiť raketu bol úspešný. NASA sa rozhodla spolufinancovať podnik. SpaceX zachránené.

Na Vianoce 2008, keď Musk pozoškrabával posledné peniaze pre Teslu, investori tiež navýšili svoj kapitál. O ďalších 5 mesiacov prišla podstatná investícia od Daimlera. Tesla zachránená.

Dnes sú oba podniky zavedené, stabilizované a produkujú naplno. SpaceX testuje v súčasnosti kozmickú loď, ktorá by dopravila 100-člennú posádku na Mars. Model S Tesla Motors sa stal predajným hitom a v súčasnosti sa plánuje finančne prístupnejší Model 3. Okrem toho sa Tesla stáva svetovou špičkou vo výrobe lítiovo-iónových batérií. SolarCity v roku 2012 vyšla na burzu a buduje najväčšiu fabriku na solárne panely v krajine. Keď budú nové fabriky dokončené, bude Musk zamestnávať vyše 30.000 ľudí.

Všetko toto urobilo z Muska živú legendu.

Musk ako šéf

Na Quora niekto založil tému s otázkou „Aké to je, pracovať pre Elona Muska?“

Odpovede sa dosť odlišujú a sú polarizované – a čo je prekvapivejšie, jeden a ten istý človek obvykle dáva dve protichodné odpovede.

Prvá odpoveď je od dlhodobej zamestnankyne SpaceX, ktorá tam už nepracuje. Popisuje deň, kedy ich tretie vypustenie rakety zlyhalo – ničivý úder pre podnik i ľudí, čo roky na projekte pracovali. Spomína si, ako Elon Musk vystúpil pred nich a strhol ich svojím vystúpením. Chváli jeho nekonečnú múdrosť a dodáva: „Myslím, že väčšina z nás by ho bola nasledovala do Pekla, vyzbrojení len krémom na opaľovanie.“

Iný anonymný inžinier v SpaceX si ťažká: „Nič, čo kedy urobíte, nebude dosť dobré, takže musíte nájsť svoju vlastnú hodnotu, ktorá nezávisí od pochvaly za vaše 80-hodinové pracovné týždne.“ Frustrovaný pracovník pokračuje: „Pracovať s ním nie je príjemný zážitok; nie je nikdy spokojný sám so sebou a preto nie je nikdy skutočne spokojný ani s ľuďmi okolo seba… Problém je v tom, že on je stroj, kým my ostatní nie.“ Ale o pár riadkov ďalej už píše, že jeho prístup je pochopiteľný, keď sa vezme do úvahy obrovská úloha, čo si naložil na ramená, a že „je to úžasný podnik a milujem pracovať v ňom“.

Jeden z dizajnérov potvrdil: „Elon sa vždy pýta, prečo nepostupujeme rýchlejšie. Vždy chce všetko väčšie, lepšie, rýchlejšie.“ A potom dodal, ako umiernene a citlivo riešil Elon Musk situáciu okolo pracovníka, ktorého potreboval vyhodiť.

Tá istá osoba jedným dychom narieka nad svojím nedostatkom spánku, ale na druhej strane by z podniku neodišla za nič na svete.

Jeden člen vyššieho manažmentu spomína: „Každý rozhovor s ním je poriadne riskantná záležitosť, pretože je veľmi tvrdohlavý a dokáže ísť do väčšej hĺbky, ako ste očakávali a ako ste sa pripravili, dokonca do väčšej hĺbky, ako siahajú vaše vedomosti o danej veci. Pri rozhovore s ním sa cítite, akoby ste sa pohybovali po lane vysoko nad zemou – a to najmä vtedy, ak s vami po technickej stránke nesúhlasí.“

Obe stránky rozprávania – kultovité zbožňovanie i neochotné znášanie pekla – majú jedného spoločného menovateľa: rešpekt. Ľudia, ktorí pre Muska pracujú, nezávisle od toho, čo si myslia o jeho riadiacom štýle, ho obrovsky rešpektujú – pre jeho inteligenciu, jeho pracovnú etiku, jeho odvahu a pre vážnosť misie, na ktorú sa so svojimi podnikmi podujal. Misie, popri ktorej ostatné zamestnania vyzerajú triviálne a zbytočne.

Veľa jeho pracovníkov ho obdivuje za jeho integritu. Tá sa prejavuje hlavne v jeho dôslednosti. Celé desaťročia v interview hovorí tie isté veci, ba často dokonca tými istými slovami. Hovorí, čo si skutočne myslí – nezávisle od situácie.

Niektorí ľudia rozprávajú o jeho posadnutosti pravdou a presnosťou. Dokáže prijať a dokonca uvíta aj kritiku, pokiaľ ju považuje za presnú, ale keď médiá niečo prekrútia o ňom alebo jeho podnikoch, obvykle sa neudrží a potrebuje veci dávať do správneho svetla. Neznáša zahmlievacie vety typu „štúdie hovoria“ alebo „vedci nesúhlasia“ a odmieta robiť reklamu pre Teslu, pretože považuje reklamu za nečestnú a manipulatívnu.

Dokonca aj v jeho tyranských požiadavkách na nasadenie podriadených sa skrýva integrita. Možno je tyran, ale rozhodne nie je pokrytec – ak tlačí na pracovníkov, aby pracovali 80 hodín týždenne, tak preto, že on sám je tam tiež – a to aspoň 100 hodín týždenne. Ľudia cítia tlak, ale vedia, že sedia v jednom člne s ním.

Elon Musk a prijímanie ľudí

Človek, ktorý založil a vybudoval štyri úspešné podniky, robí pri výbere spolupracovníkov niečo správne. „V SpaceX naozaj robím osobne interview s každým jedným pracovníkom,“ priznáva Elon Musk. „A je nás 500 v podniku – čo je dosť veľa osobných pohovorov.“

Elon Musk je veľmi zručný v zisťovaní talentu pracovníkov počas osobných pohovorov. Vyberá kandidátov nielen podľa toho, či dokážu naplniť požiadavky daného pracovného miesta, ale aj podľa toho, nakoľko budú oporou pre existujúcu, veľmi presne nadizjanovanú podnikovú kultúru.

Keď líder podniku prejaví takúto mieru angažovanosti, vytvára tým v kandidátoch pocit, že aj keď ho možno nevidia denne, nie je medzi nimi nijaká bariéra, že sú na dosah niekoho, kto robí veľké rozhodnutia. „Hľadám pozitívny prístup a či sa s nimi ľahko spolupracuje. Budú ľudia s nimi radi pracovať? Je veľmi dôležité, aby ste mali radi ľudí, s ktorými pracujete, inak vás práca ani život nebudú veľmi baviť. A v SpaceX máme veľmi prísnu zásadu „žiadne ksichty“. Prejaviť sa ako ksicht je u nás dôvod na prepustenie. No, najprv ich spočiatku nenápadne varujeme. Ale ak sa aj naďalej správajú ako ksichti, letia.“

„Keď zápasíš s problémom, vtedy mu porozumieš… Ak niekto skutočne problém vyriešil, musí byť schopný odpovedať na viacerých úrovniach, musí dokázať ísť na úroveň každej skrutky. Ak na tej úrovni nebol, zaviazne… Každý, kto už zápasil s ťažkým problémom, nikdy naň nezabudne.“

 425 total views,  1 views today

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.