Generácia Y a hodnotová paradigma “starého sveta”: máme sa na čo tešiť!

Peter Lieskovský, INSIDE HCS Human Capital Solution:

Súlad generácií, chápanie ich potrieb a hodnôt, vhodná vzájomná komunikácia, využívanie potenciálu a predností môžu dať Vášmu biznisu konkurenčnú výhodu.

Väčšina organizácií je dnes tvorená reprezentantami minimálne dvoch, ale zväčša troch generácií.

Baby Boomeri      1946-1964

Generácia X          1965 – 1977

Generácia Y          1978-1987.

Každá zo spomenutých generácií vyrastala v inom spoločenskom aj ekonomickom prostredí a špecifikom našich zemepisných súradníc je to, že sa menili aj spoločenské zriadenia a rodičia sa často narodili v inom štátnom útvare ako ich deti. Táto dynamika vývoja zvýrazňuje bežné generačné rozdiely vo vnímaní sveta a spôsobu práce a žitia.

Nechcem sa zaoberať detailnejším popisom charakteristík jednotlivých generačných skupín. Na to sú odborníci a veľa informácií sa dá nájsť na webe. Ale chcem zdôrazniť nutnosť akceptácie a pochopenia faktu existencie rôznorodosti vo vnútri každej organizácie.

V ideálnom svete a s trochou naivity môžeme predpokladať, že všetci vo firme budú v rovnakej miere stotožnení s firemnou víziou, cieľmi, kultúrou, postupmi, normami, hodnotami. V reálnom svete ide skôr o každodenný boj medzi vlastným hodnotovým systémom a tým, čo nám dovoľujú pravidlá a hodnoty nášho zamestnávateľa. Snaha o súlad je často vyčerpávajúca pre obe strany. Je to o hľadaní kompromisov, miere tolerancie a hľadaní zmyslu v tom širšom význame.

Predstavitelia Baby Boomerov sú dnes typickí predstavitelia exekutívy na vrchole svojej kariéry, členovia dozorných rád. Keďže ich formula na úspech bola vytvorená pred mnohými rokmi v úplne iných socio-ekonomických podmienkach a bola overená praxou (preto je ich kariéra na vrchole), majú tendenciu očakávať a vyhľadávať rovnako zmýšľajúcich a konajúcich spolupracovníkov. Samozrejme, s tým najlepším úmyslom ponúkajú formu odmeny a koncept kariéry, aký sami prežili, po čom túžili a čo pre nich predstavuje hodnotový vrchol.

Jadro väčšiny dnešných firiem tvorí Generácia X. Je to motor firmy, súčasní a budúci lídri. Majú vlastné predstavy o svojej práci, budúcnosti, motivačných stimuloch, kariére a odmene. Priority sú posunuté inam, vzťah k firme a práci je iný v porovnaní s Baby Boomermi. Ale je to rozdiel len jednej generácie, aj keď je veľmi výrazný.

Najvypuklejší stret generačných hodnôt voči “zvyšku starého sveta” je u Generácie Y. Veľmi stručne zhrniem typické atribúty generácie Y podľa Ryana Gibsona (www.generationy.com):

  • preferencia a obľúbenosť technológií a webu
  • rovnováha medzi pracovným a súkromným
  • sebavedomie a ambicióznosť
  • tímova práca
  • masívna a transparentná komunikácia
  • vyžadovanie pozornosti, spätnej väzby a záujmu.

Skúsme medzi spomínanými generáciami porovnať čo len vzťah k technológiám a webu, k sociálnym médiám.

Sám poznám pár CEO, za ktorých asistentky tlačia ich emaily, oni na vytlačený email napíšu odpoveď a následne asistentka píše odpoveď formou emailu. Prípadne riaditelia si radi nechajú svojimi sekretárkami plánovať stretnutia vo firemných aplikáciách, dávajú im prístupové heslá, aby na nich vypĺňali reporty, prehľady nákladov a podobne. Viete si predstaviť, že by predstavitelia generácie Y dali svoje prístupové heslo do sociálnych sietí svojim asistentkám? Dokonca som nedávno musel presviedčať môjho známeho finančného riaditeľa, aby vymenil svoj celkom obnosený klasický poznámkový diár za niečo modernejšie, aby sme s ním mohli byť v kontakte. Rovnako myšlienka založenia interného „fejsbuku” pre spoločnosť bola členom korporátneho manažmentu rady prijatá s veľkou nedôverou voči tejto forme komunikácie.

A to sú len niektoré rozdiely, možno najviac viditeľné, ale určite nie tie najpodstatnejšie. Najintenzívnejší “konflikt” sa odohráva vo vnútrach generácií, na úrovni hodnôt, vzťahu k firme, spôsobu riadenia, komunikácie, vyhľadávania talentov a budúcich lídrov.

Moja profesná kariéra je venovaná HR. Tieto témy sú mi blízke, často riešim konflikty a problémy vyplývajúce z uvedených faktov. Niekedy mám pocit, že označenie Generácia Y sa používa ako zdôvodnenie neschopnosti riešiť problém, posunúť firmu, vysvetliť prípadný neúspech. Často je to práve HR funkcia, ktorá s týmito problémami zápasí a nenachádza vhodné a efektívne riešenia. Čudujeme sa, prečo napríklad mladí ľudia nie sú nadšení ponukou firiem na štipendium, a následnou možnosťou mať trvalé a bezpečné, relatívne slušne platené miesto (mimochodom so záväzkom odpracovať si to štipendium povinne vo firme). Prečo odmietajú istotu, dhodobý plán kariérneho rastu, a prečo neprejavujú vďaku a lojalitu? Možné vysvetlenie je, že často im ponúkame presne to, po čom netúžia. Stereotypnú vyšľapanú cestičku, podobnú tej, ktorú zažili ich rodičia, ktorých za odmenu čaká kolabujúci sociálny systém a vidina reorganizácie firmy, v ktorej strávili 40 rokov poctivej a ťažkej práce, prípadne nedôstojný odchod do dôchodku.

Svet, ekonomika, sociálne vzťahy, spôsob žitia sa výrazne zmenili. Zmenili sa hodnoty a očakávania ľudí. Zmenili sa aj firmy? Zmenil sa aj spôsob ich fungovania? Dokážu zaujať a motivovať dnešnú Generáciu Y? Celkom iste, niektoré firmy to zvládli a dnes sú na čele rebríčkov obľúbených zamestnávateľov, ich akcie na burzách stúpajú a práca v nich je poslaním, radosťou, a ľudia v nich nachádzajú naplnenie svojich predstáv o živote a kariére. Sú aj spoločnosti, ktoré veria, že rovnaký spôsob riadenia a motivovania ľudí a firiem, aký uspel v minulom storočí, pretrvá a potvrdí svoj úspech aj v dnešných zmenených reáliách.

Ako je na tom Vaša firma? Kde by ste chceli pracovať? S kým by ste chceli pracovať? Akým spôsobom by ste chceli pracovať?

Netvrdím, že je jediný správny spôsob. Ale tvrdím, že je veľmi dôležité vedieť, že svet a aj ľudia sa zmenili a ich očakávania a hodnoty sa vyvíjajú. Vedieť o tom a vedieť sa s tým efektívne vyrovnať môže byť naozaj Vašou konkurenčnou výhodou. Či už ako firmy, alebo manažéra, či zamestnanca.

Nezabúdajme, že Y nie je posledné písmenko abecedy a že sa nám už narodila aj nová generácia, označovaná Generácia Z. Generácia, ktorá vyrástla v tieni pádu Dvojičiek, vojny s terorizmom, rastu a krachu dot-com firiem. Generácia, ktorá je viac pri počítači ako v prírode, ktorá bravúrne komunikuje na sociálnych sieťach, ale len veľmi málo hovorí; generácia start-upov a vidiny internetového bohatstva v okamihu.

Máme sa na čo tešiť.

Fotografia použitá z tlačovej verzie čísla.

 439 total views,  1 views today

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.