Katarína Jecková a Jana Bačková: „Potrebujeme uspokojovať neustály dopyt po kvalitných kandidátoch. Osloviť a zaujať ich – pri rastúcej konkurencii – nie je ľahká úloha.“

V minulom roku bol jedným z troch projektov ocenených cenou HR Gold aj projekt “Ostreľovaný absolvent – Ako IBM ISC HR team využíva moderné marketingové metódy na získanie absolventov“ Mgr. Jany Bačkovej a kolektívu z IBM International Services Centre, s.r.o.

Tento projekt mal dve „mamy“ – štartovala ho Katarína Jecková a dokončovala ho Jana Bačková. Išli sme sa s oboma porozprávať o tom, ako ich projekt prebiehal a čo priniesol firme.

Ako vznikol váš ocenený projekt?

Názov “Ostreľovaný absolvent” vznikol rýchlo pri jednom z našich brainstormingov na tému „Ako prilákať absolventov do našej spoločnosti“. Pri vyhodnocovaní situácie naše kroky samozrejme viedli na univerzity v Bratislave a keď sme videli záplavu plagátov, reklám a akcií, ktoré sú dennodenne ponúkané študentom, mali sme pocit, že študenti a absolventi sú ostreľovaní z každej strany. Zároveň sa nám tento názov zdal zábavný a rýchlo si ho osvojil celý tím.

Prečo projekt vznikol? Akú situáciu riešil?

Naše centrá sa neustále rozrastajú a s tým je spojený aj neustály dopyt po kvalitných kandidátoch. Osloviť a zaujať ich – pri rastúcej konkurencii – nie je ľahká úloha. Preto naše aktivity pravidelne meníme, pridávame nové a celý projekt je ako živá hmota, ktorú si tvarujeme podľa svojich predstáv.

Všetky tieto aktivity sú realizované tak, aby zasiahli priamo našu cieľovú skupinu. Cieľom je nielen propagácia našich voľných pozícií, ale aj zvýšenie povedomia a imidžu spoločnosti IBM. Pri týchto aktivitách nejde len o zbieranie životopisov, ale o systematickú prácu, ako privábiť absolventov a zaujať ich niečím výnimočným v spleti reklám a aktivít zo strany našich konkurentov. Ide nám o spojenie IBM sveta s potencionálnymi kandidátmi.

Úplne na začiatku sa daný projekt a aktivity budovali v podstate z ničoho. Stavali sme na zelenej lúke, všetko sme si museli vymyslieť od úplných základov. Momentálne je pre nás najväčšou výzvou nájsť nové riešenia a aktivity, aby sme boli stále atraktívni smerom k trhu.

Celý projekt mal 4 základné fázy a každá z nich bola do detailov rozpracovaná. Samozrejme aj my sme prešli fázou učenia sa z vlastných chýb, ale na druhej strane nás to posunulo ďalej. Keď sa niekto rozhodne riešiť niečo podobné, určite je veľmi dôležité zozbierať všetky dostupné informácie a nájsť si patróna v rámci manažmentu, ktorý ho podporí a povie svoj názor aj z tej druhej strany a poskytne spätnú väzbu, či projekt spĺňa očakávania.

Jednotlivé aktivity sme priebežne vyhodnocovali a zisťovali ich efektívnosť porovnávaním vynaložených nákladov s úspešnosťou danej aktivity. Niekedy bolo veľmi zložité vyjadriť to číselne. Tento projekt nám hlavne priniesol viacej uchádzačov o zamestnanie, a tým sme mohli pokryť viac požiadaviek na nábor z našich interných zdrojov.

Kde dnes zo spätného pohľadu vidíte kritické body celého projektu?

Najkritickejšou časťou projektu bolo určite získať buy-in od manažérov, získať ich podporu a finančné prostriedky na realizáciu jednotlivých aktivít. Bol to dlhodobý proces a veľmi dôležité bolo, že sme sa snažili na každé stretnutie 100% pripraviť a podložiť naše informácie relevantnými dátami.

Ako projekt skončil?

Náš projekt má otvorený koniec. Vytýčené ciele sme splnili, ale my chceme dosiahnuť ešte viac. Na základe priebežného monitorovania úspešnosti aktivít sa snažíme vždy prispôsobiť jednotlivé akcie pre našu cieľovú skupinu a priniesť niečo inovatívne, účinne zaujať „ostreľovaného absolventa“ na trhu práce. Snažíme sa nezaspať na vavrínoch a vždy prinášať niečo nové, čo dokáže zaujať.

Najvýraznejším prínosom je prílev nových zamestnancov do IBM a väčšia viditeľnosť na trhu. Najzaujímavejšie je to, že sa stále vyvíja, prináša nové výzvy, neuveriteľnú možnosť realizovať sa.

Osobné

Jana Bačková

Aké je vaše životné krédo?

„Všetko sa dá, keď sa chce, len to treba skúsiť.“

Podľa akých hodnôt žijete alebo sa snažíte žiť?

Snažím sa žiť tak, aby som vždy mala pocit, že som správne využila svoj čas a nemíňala ho na nepodstatné veci. A snažím sa konať tak, aby som neľutovala ani 1 minútu. A zároveň sa snažím (podľa starého pravidla) nerobiť iným to, čo nechcem aby robili mne.

Ktoré ľudské vlastnosti si najviac ceníte?

Priamosť, ale na druhej strane aj to, aby to človek vedel správne a diplomaticky odkomunikovať.

Čo považujete za svoju najsilnejšiu stránku?

Toto je úplne typická otázka niektorých personalistov, napriek tomu odpoveď nie je ľahká. Čo sa týka pracovného života, vyzdvihla by som najmä to, že sa snažím pristupovať k riešeniu situácie s nadhľadom a zodpovedne.

Čo považujete za svoju slabšiu stránku?

Každý máme aj svoje slabšie stránky. Ja to považujem za faktor, na ktorom môžem pracovať a neustále sa zlepšovať. Preto som rada vždy, ak ľudia v mojom okolí ma na niečo také upozornia a otvorene mi povedia spätnú väzbu.

Čo sa vám natoľko osvedčilo pri práci s ľuďmi, že by ste to odporúčali aj iným?

Práca s ľuďmi je veľmi ťažká a občas nevďačná, ale prináša aj veľa pekného, a preto to netreba vzdávať. Dôležité je, aby sme sa nesnažili súdiť ľudí iba cez „svoje okuliare“ a len podľa toho, čo my považujeme za správne.

Čo podľa vás vedie k trvalému úspechu manažéra?

Toto je otázka, o ktorej sa vedú vyčerpávajúce diskusie. Vždy ide väčšinou o kombináciu viacerých faktorov a každý manažér si ich musí prispôsobiť svojej osobnosti. A zároveň nesmie zabúdať aktívne počúvať svojich ľudí.

Čoho by sa podľa vás mali manažéri (hlavne tí menej skúsení) vyvarovať pri svojej práci?

Nebáť sa spýtať alebo si nechať poradiť predtým, ako niečo urobia.

Kto v živote vás najviac ovplyvnil?

Môj otec – bola to silná osobnosť, ktorá ma ovplyvnila vo viacerých oblastiach, hlavne v tom, aby som sa nevzdala, ak sa niečo na prvýkrát nepodarí.

Keby ste mali žiť svoj život ešte raz, čo by ste z dnešného pohľadu urobili inak?

Nič … Podľa mňa je nie je dobré rozmýšľať nad tým, čo som mala urobiť inak, ale čo urobím v budúcnosti, aby som nemusela čeliť podobným problémom.

Katarína Jecková

Aké je vaše životné krédo?

Nesnívaj svoj život, ale ži svoj sen. Iba tak sa dostaneš bližšie k svojim veľkým snom.

Podľa akých hodnôt žijete alebo sa snažíte žiť?

Ži a nechaj žiť. Správaj sa k ľudom tak ako chceš aby sa správali oni k tebe.

Ktoré ľudské vlastnosti si najviac ceníte a prečo?

Ľudskosť, ktorá zahŕňa toleranciu, empatiu, otvorenosť, sebavedomie, priateľskosť ale tiež zdravú asertivitu, pre ktorú si ľudí vážim.

Čo považujete za svoju najsilnejšiu stránku?

Vedieť sa pre veci nadchnúť a pozitívny prístup k životu, keďže za všetkým zlým sa vždy skrýva niečo dobré.

Čo považujete za svoju slabšiu stránku?

Jednoznačne je to netrpezlivosť. Obmedzujúca je, keď nie vždy veci idú takým tempom ako si ja želám, a výhodou je, že je to mojim hnacím motorom.

Čo sa vám natoľko osvedčilo pri práci s ľuďmi, že by ste to odporúčali aj iným?

Priama komunikácia s jasne nastavenými cieľmi a spätná väzba.

Čo podľa vás vedie k trvalému úspechu manažéra?

Vytrvalosť a schopnosť prispôsobiť sa rýchlo zmenám.

Čoho by sa podľa vás mali manažéri (hlavne tí menej skúsení) vyvarovať pri svojej práci?

Akýmkoľvek extrémom napríklad byť príliš zhovievavý alebo naopak nadriadený.

Kto v živote vás najviac ovplyvnil?

Moji rodičia, ktorí mi stále ukazujú správnu cestu životom.

Keby ste mali žiť svoj život ešte raz, čo by ste z dnešného pohľadu urobili inak?

Absolútne nič. Doteraz som využila každú chvíľu života a chyby, ktoré som spravila, ma posúvajú dopredu.

Fotografia z tlačovej verzie čísla.

 1,503 total views,  3 views today

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.