Keďže ešte donedávna sme veľa času trávili na pracovisku (a možno jedného dňa znova budeme), stáva sa z kolegov niečo ako naša “druhá rodina” – a tá je niekedy poriadne dysfunkčná! Najmä veľké otvorené priestory vedú k vyvieraniu frustrácie a urobili tému z dobrých zvykov na pracovisku.
Mnohí z nás trávia viac času s kolegami než s rodinou. To však ešte neznamená, že ich máme radi. Niekedy je príčinou rozdielny prístup k práci, inokedy osobnosti, ktoré sa veľmi “nemusia” alebo manažér, ktorý vedie diskriminujúcim alebo neadekvátnym spôsobom.
Lenže náš úspech sa vo veľkej miere opiera o našu schopnosť vytvoriť si produktívny vzťah s kolegami. Nemusíme si hneď padnúť okolo krku, ale je v našom vlastnom záujme vychádzať s nimi aspoň vlažne-priateľsky.
Ak máme problémy s kolegami, existujú tri jednoduché spôsoby, ako ich dostať pod kontrolu:
- pomenujte problém a súkromne sa dohodnite, ako najlepšie spolupracovať a vychádzať
- nastavte si hranice a obmedzte priamy styk medzi vami na nutné minimum
- skúste pracovať v inom čase ako kolega.
Stretnite sa na neutrálnom teritóriu
Zistite, v čom spočíva jadro problému, čo máte s kolegom, a pozvite ho na obed niekam von, aby ste prediskutovali, ako to zlepšiť.
Začnite tým, že sa odrazíte od vlastných nedostatkov. Napríklad sa ho spýtajte, ako sa mu spolupracuje s vami a čo môžete urobiť pre to, aby sa spolupráca zlepšila. To je najmenej ohrozujúci spôsob, ako nastoliť tému spolupráce.
Keď svoju pozornosť prenesiete na kolegu a jeho prejavy, začnite a ukončite vždy nejakým komplimentom a v svojej kritike buďte vrcholne konštruktívni. Neospravedlňujte sa za svoje názory či pocity. Buďte priami, priateľskí a pozitívni. Používajte formulácie ako “aby som mohol dobre urobiť svoju prácu, potreboval by som od teba, aby…” alebo”keď robíš xy, tak sa cítim zle”.
Stanovte si hranice
Nedokážete kontrolovať správanie niekoho iného, ale dokážete kontrolovať spôsob, akým naň zareagujete.
Ak máte problém s kolegom, čo priveľa hovorí alebo vám kafre do všetkého, vytvorte si priestor pre seba, ale neútočte naňho. Napríklad aj váš nadriadený patrí k mikromanažérom a vyžaduje od vás sústavné informovanie o pokroku, ktoré vás zbytočne rozptyľuje a vytrháva z roboty, sami naplánujte pravidelné stretnutia, kde ho budete informovať, alebo vytvorte dokument, do ktorého priebežne zaznamenávate pokrok a ktorý si môže váš nadriadený pozrieť bez toho, aby vás na to potreboval.
Nájdite si bezpečný prístav
Ak nedokážete s niekým vyjsť a začína to poškodzovať vašu prácu, požiadajte o iný pracovný čas, o zmenu kancelárie alebo o prácu z domu. Už len jeden deň strávený v home-office dokáže pomôcť vašej výkonnosti a upokojí vaše nervy.
A keď už musíte byť v práci, obmedzte svoj priamy kontakt s človekom, čo vás rozčuľuje. Keď už kontakt musí byť, postarajte sa, aby pri tom bol prítomný niekto iný, podľa možnosti osoba, na ktorú sa môžete spoľahnúť.
Pamätajte: nie ste nútení vychádzať s inými!
Môže byť, že ste introvert, kým ten druhý je extrovert. Alebo vy robíte radšej sami, kým on potrebuje mať večne niekoho okolo seba. Proste akceptujte, že to tak je, a pohnite sa ďalej. Berte človeka takého, aký je, ale sústreďujte sa na jeho prednosti, nie na tie veci, čo vás rozčuľujú.
Spoločný záujem ich robí tolerovateľnejšími
Pokúste sa o tom druhom zistiť niečo zo súkromia. Zisťujte tak dlho, až narazíte na niečo ako “spoločný záujem” alebo teritórium, na ktorom sa radi pohybujete obaja. Nemusíte sa s ním ihneď skamarátiť a chodiť na pivo, ale už len to, že viete hovoriť o niečom, čo vás oboch zaujíma, uberá na negatívnej emocionalite situáciám, kedy si nesadnete. A základný small-talk dokáže vzťahy odľahčiť. Ak už vás nespája nič iné, držte sa počasia, športu, áut alebo čohokoľvek neutrálneho, kde je šanca, že sa aspoň okrajovo zhodnete.
6,587 total views, 3 views today