Keď neplatíme za experta a napriek tomu chceme, aby nás počúvali

Ak vás dnes ešte nepovažujú za odborníka, ťažšie získavate podporu pre svoje predstavy. Štyri stratégie vám pomôžu zabezpečiť, že vás napriek tomu vypočujú.

Jeden z najmocnejších zdrojov vplyvu, ako nás uší psychológ Robert Cialdini, je autorita – a tá sa často odvodzuje od toho, nakoľko nás vnímajú ako experta na danú vec. Keď nám lekár poradí viac cvičiť alebo nositeľ Nobelovej ceny začne spochybňovať nejaký ekonomický prístup, budeme im načúvať oveľa ochotnejšie a pozornejšie, než keby nám to isté povedal náhodný okoloidúci. V pracovnom živote to možno využiť, ak máte potrebný titul alebo mnohoročnú prax, alebo ak vás považujú za experta preto, lebo ste napísali k niečomu knižku.

Ale čo ak nič z toho nemáte? Dorie Clarková v svojej knihe Stand Out píše, aké ťažké je pre nováčika alebo človeka bez adekvátneho vzdelania presvedčiť iných o svojom uhle pohľadu – a to aj vtedy, keď by bol obrovským prínosom… Nasledovné štyri stratégie nám môžu pomôcť prekonať vnímaný nedostatok odbornosti a ovplyvňovať napriek nemu názory kolegov a nadriadených:

Ak nie ste naslovovzatý expert, použite expertízu niekoho iného. Ak sa venujete novým nápadov v istej oblasti, aj keď ste žiaden z nich nevymysleli, ale ich len poznáte, začnú sa ostatní na vás obracať, keď potrebujú informácie. Originalita sa niekedy preceňuje. Napríklad Malcolm Gladwell a Daniel Goleman sú len „syntetizátori“, nie výskumníci a odborné kapacity, ale použili svoje komunikačné zručnosti a schopnosť spájať a podávať komplexné predstavy zmysluplným spôsobom a ovplyvnili tým celú oblasť manažmentu.

Ďalšou stratégiou, ako dopriať svojim nápadom viac pozornosti, je nájsť nejaký styčný bod s vaším publikom. V takýchto prípadoch je vaše publikum oveľa prístupnejšie načúvať. Ak to urobíte, veľmi rýchlo si vytvoríte väzbu s ľuďmi podobného zmýšľania a budujete si sieť prípadných podporovateľov. Buduje to dôveru: „viem, čomu práve čelíš, pretože aj ja to už mám za sebou“.

Keď idete niekoho presviedčať, musíte pristupovať strategicky k tomu, kedy a ako svoj nápad predložíte. Vyrobte si vopred mapu moci, ktorá vám pomôže identifikovať ľudí s mocou rozhodovať o vašej veci, kto je ich referenčná skupina, na názory ktorej dajú, a nakoľko blízko máte k týmto neformálnym poradcom. Cieľom tohto cvičenia je vytvoriť efekt ozveny – možno sa nedostanete okamžite k tomu, kto rozhoduje, ale dovtedy už bude o vás a vašej veci počuť z úst ľudí, na ktorých mienku dá. Navyše, ak mu vaše myšlienky spomína niekto, kto má v jeho očiach status experta, trochu z tej vnímanej expertízy sa prenesie aj na vás.

A posledná stratégia: ak nemáte dostatok odbornej reputácie, začnite si ho vytváraťokamžite. Na to potrebujete prichádzať s originálnymi nápadmi. Kanál, ktorý použijete, sa môže odlišovať, ale blogovanie je výhodné pre väčšinu odborníkov. Strávite ním hodinu-dve týždenne, ale okamžite ukazujete prostrediu, o čom rozmýšľate, ako rozmýšľate a čo sa dá od vás očakávať. Váš autorský obsah budú iní preberať a pomôže vám dostať sa do povedomia širokej masy. Keď sa bude vaše meno opakovať v súvislosti s istou témou, začnú vás skôr či neskôr považovať za odborníka na danú tému, budú sa na vás obracať so žiadosťami o články a tým podporia vašu odbornosť vo vedomí publika.

 481 total views,  2 views today

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.