Marcové číslo Manažéra prináša rozhovor s koučom a poradcom Owenom Fernandesom, ako aj postreh poradkyne Winnie Benjaminovej o Slovensku a Slovákoch. Z trendov sa venuje predsudkom a ich vplyvu na podnikanie a zavádzaniu „osobného času“, kedy človek nie je pracovne prístupný. Rozoberá, prečo v podnikoch vzniká líderské vákuum, ako pracovať s mileniánmi, aké silné stránky mávajú riadiaci pracovníci, venuje sa téme manažmentu poznatkov a čo znamená pre podniky a prináša rozhovor o zaujímavom projekte ovplyvňovania podnikovej kultúry a angažovanosti zamestnancov.
Slovo na úvod
Milí čitatelia,
doba, v ktorej práve žijeme, je vzrušujúca i desivá súčasne. Denne sme svedkami toho, ako sa staré, overené rozpadá a je nahrádzané niečím, o čom si ešte nie sme takí istí, či to bude fungovať… a ako. A rozsah, v ktorom zmeny prebiehajú, zasahuje skutočne všetky úrovne: do pracovného procesu prichádza generácia, s ktorou nevieme dosť dobre narábať a bola by fuška prispôsobiť ju nášmu štýlu práce, ale vlastne ani nemusíme, pretože náš štýl práce sa vďaka technológii rozpadá pred očami a vznikajú nové spôsoby robenia vecí, na ktoré zas my nie sme pripravení. Rámcové podmienky sa menia, hodnoty sa menia, očakávania sa menia – a s nimi sa mení i naše sebavnímanie.
Možno za tým stojí prudký rozvoj technológie, ktorému sa ľudská psychika nedokáže tak rýchlo prispôsobiť. Možno sa snažíme nové príležitosti napchať do starých „chlievikov“, zaškatuľkovať a narábať s nimi ako s niečím, čo poznáme – len preto, že potom máme vyšší pocit istoty.
Obávam sa, že „isté“ časy už skončili. Potrebujeme si zvyknúť na pohyb v neurčitosti, bez pevných záchytných bodov. V takomto období pomáha jedno jediné – stanoviť si nasledovaniahodný cieľ a potom ho nespúšťať z očí. Zakaždým, keď sa situácia zmení, náš cieľ nám pomôže rýchlo sa naorientovať. Potrebujeme ustúpiť od spoliehania sa na procesy a naučiť sa viac dôverovať našej schopnosti improvizovať. Menej sa snažiť „vytesávať do kameňa“ a viac sa snažiť „plynúť s tokom“.
Nebude to jednoduché – hlavne pre generácie, vďaka ktorým k tomuto rozvoju mohlo dôjsť. Boli sme vychovávaní do iného sveta, ktorý sa riadil inými pravidlami a požadoval iný prístup. Tu budeme potrebovať hodne odzerať od mladých, ktorí sa do pretechnologizovaného sveta už narodili.
Na druhej strane, nepotrebujeme sa cítiť ako „béčka“ – pretože toto je svet, ktorý sme my umožnili.
Helena Reháková
redakcia Manažéra
ibis partner Slovakia
Z obsahu:
Hovorí sa o tom:
Predpojatosti, o ktorých netušíme: ako zmierniť podvedomý bias?
Mali by roboty platiť dane?
Právo nebyť na príjme
Vzory, ktoré inšpirujú:
Owen Fernandes: Úspech je nákazlivý, ak sa oň delíte s inými
Owen Fernandes je nezávislý kouč a spíker, certifikovaný člen tímu Johna Maxwella, profesionálny psychometrik a mentor manažmentu a líderstva a zakladateľ Bridge2Excel Academy s pôsobnosťou aj na Slovensku.
Líderstvo:
Líderské vákuum: kríza líderstva je reálny fenomén
Máme nedostatok silného a účinného líderstva preto, že ľudia na pozíciách s mocou netušia, ako ho vykonávať – a ešte horšie, mnohí z nich nie sú ani veľmi prístupní predstave, že by sa to mali naučiť. Pritom nedostatok líderských zručností môže zapríčiniť vákuum v nasmerovaní, vedení a motivácii, ktoré zas predstavujú pre organizáciu tú najzáťažovejšiu situáciu.
Od talentov k silným stránkam:
Všetky cesty vedú do Ríma
Jednou z najlepších ciest, ako sa odlíšiť od konkurencie bolo, je a bude to, keď podporíme a využijeme jedinečnosť čo najviac zamestnancov, predovšetkým tých na manažérskych a kreatívnych pozíciách. Ivan Košalko využíva prístup nástroja Clifton StrengthsFinder®. Potom popisuje niektoré výrazné talenty ako Executing, Pracant, Organizátor, Viera, Konzistentnosť, Rozvážnosť, Disciplinovanosť, Sústredenosť, Zodpovednosť či Renovátor.
Vedieme k výkonnosti:
Správajte sa k zamestnancom ako k dobrovoľníkom
Motivujeme, inšpirujeme a ovplyvňujeme:
Chémia rozhovoru: Vybudujte si konverzačnú inteligenciu
Dosahujeme ciele:
Čo robiť, keď neviete, čo robiť?
Zlepšujeme:
Ako urobiť z negativistov inovátorov
HR inšpirátor:
Úžasní ľudia, ktorým hovoríme mileniáni
Každú generáciu opisuje mnoho charakteristík, vplyvov a hodnôt. Predchádzajúce generácie zažívali dopad svojho správania z pohľadu ich národných kultúr. Vďaka globalizmu a internetu sú mileniáni prvá skutočne celosvetová generácia zdieľajúca tie isté vplyvy a udalosti.
Ken Moore rozoberá, čo mileniáni očakávajú od práce, čo firmy očakávajú od mileniánov, čo motivuje mileniánov na pracovisku a ako s mileniánmi (a vlastne každou inou generáciou) efektívne pracovať.
Z praxe:
Denisa Minďarová: 3 otázky pre každého zamestnanca
Udržať si motivovaných a vysoko výkonných výrobných pracovníkov je v súčasnosti naozaj ťažké. Rozvojom pracovného trhu príležitosti pribúdajú, a ak sa ľuďom na novom mieste niečo znepáči, nemajú problém zmeniť zamestnanie aj každý mesiac. Tým pádom neúmerne narastá fluktuácia. Vo firme Freudenberg Filtration Technologies sa pustili situáciu s vysokou fluktuáciou riešiť netradične – prieskumom mienky zamestnancov tak, že sa pozhovárali s každým zmenujúcim zamestnancom. Cez 3 jednoduché otázky získali to najhodnotnejšie, čo mohli.
Pracovníci reagovali na celú akciu vyslovene pozitívne. Ukázalo sa to na prieskume spokojnosti, ktorý zo 65% poskočil po tomto mikroprojekte na 70%, a taktiež ročná fluktuácia sa znížila z 56% na 33%. Pri opakovaní akcie pracovníci navyše už chodili so záujmom sa pýtať, kedy si manažment urobí čas aj na nich a ich návrhy.
Pod lupou:
Ako neprísť o „podnikové striebro”? Prečo podniky čoraz viac potrebujú manažment poznatkov
Žijeme dobu, keď manažment poznatkov – Knowledge Management – skloňujeme vo všetkých podobách. Pred pár rokmi to bola silná téma, ale v poslednej dobe nejako utícha. Nie je to preto, že tento pojem nebol dostatočne priezračný a preto sme ho nedokázali naplno „uchopiť“, naplniť a využiť? Vieme, čo sú poznatky, a máme predstavu, ako poznatky kategorizovať, získavať a využívať?
Čo Vás zaujalo:
Winnie Benjamin: Krajina obrovských príležitostí a chytrých ľudí
Kútik pre osobnosť:
Rozdeľuj a panuj: máte v tíme narcisa?
Impressum:
Manažér. Štvrťročník pre rozvoj riadiacich pracovníkov. Ročník dvadsiaty druhý. Zošit 84. Dátum vydania: marec 2017. Uzávierka čísla: 20. 2. 2017.
ISSN 1335-1729, EV 614/08.
Vydáva: ibis partner Slovakia s.r.o. (IČO 36 784 893), http://www.ibispartner.sk.
Redakcia: Helena Reháková. Adresa redakcie: ibis partner Slovakia s.r.o., Bradáčova 7, 851 02 Bratislava, tel.: (02) 6453 7531, e-mail: manazer@ibispartner.sk.
Inzercia: Ivan Burger, e-mail: trening@ibispartner.sk.
Cena prístupu do databázy článkov (vrátane starších zošitov) je na pol roka 15,- € a každý ďalší polrok pri predĺžení len 10,- €; ročné predplatné (“členstvo”) je 25,- €. Oboje možno aktivovať tu alebo cez ikony vpravo na stránke. Záujemci (aj bez členstva) si môžu aktivovať aj newsletter, ktorý bude priebežne prinášať oznamy o práve zverejnených článkoch.
Rukopisy neprešli jazykovou kontrolou. Za príspevok zodpovedá autor. Články označené logom firmy sú platená reklama.
Uzávierka najbližšieho čísla: 20. 5. 2017.
Zdroje použité v tomto čísle: Leadership Excellence Essentials, LinkedIn, Talent Economy, Harvard Business Review, Personal Excellence Essentials, strategy + business, HR.com.
4,771 total views, 3 views today