Manažment zmeny: Ak má podnik problémy, treba riadiť iným spôsobom

Výnosy klesajú. Zisky sú ohrozené. Redukujete náklady. Šíria sa fámy o prepúšťaní. Váš podnik má problémy! Bojíte sa o svoju prácu. Ako môžete za takýchto okolností efektívne viesť a byť vzorom?

Zmena, aj negatívna, prináša so sebou príležitosť.

Predovšetkým pochopte, že v tom nie ste sám. Veľa podnikov a ich manažment sa učia, ako sa vyrovnať s týmto stresujúcim obdobím. Využite ich skúsenosti!

Pri prerábke firemnej stránky www.ibispartner.sk sme úplne zrušili Čitáreň, v ktorej okrem vybraných článkov z Manažéra bolo aj množstvo článkov, ktoré vyšli v našich niekdajších newsletteroch SuperTip a Prezentačné tipy. Keďže niektoré z nich obsahujú ešte aj dnes užitočné informácie a tipy, budeme ich každý piatok v tejto rubrike pravidelne zaraďovať do databázy starších článkov.

Dnešný článok je zo SuperTipu 7 (2002).

Navyše, dobrým námorníkom sa človek nestane na pokojnom mori – ťažké časy otestujú skutočnú silu riadiaceho pracovníka.

Pozerajte sa na tieto nebezpečné vody ako na šancu zlepšiť svoje vodcovské schopnosti v prostredí, ktoré môže ešte istý čas pretrvať. Uvádzame niekoľko rád:

Noste dva klobúky

Teraz, viac ako kedykoľvek predtým, je potrebné nosiť dva klobúky – klobúk riadiaceho pracovníka a klobúk súkromnej osoby. To vám umožní oddeliť vás a vaše osobné záujmy od vašej úlohy vodcu. Samozrejme, vyskytnú sa aj udalosti, ktoré vás osobne znepokoja. Budete potrebovať sebadisciplínu, aby ste sa s tým vedeli v súkromí vysporiadať. Ak verejne dáte najavo svoje ťažkosti, znepokojenie sa prenesie na všetkých v organizácii. Vašou úlohou vodcu je vytvoriť produktívne prostredie, čo najviac oslobodené od stresu a to aj v neľahkých podmienkach.

Zviditeľňujte sa

V takomto prostredí nie je jednoduché udržať si dôveru. Fámy sa budú nekontrolovateľne šíriť. čokoľvek urobíte, každé vaše slovo a pohľad bude pre niekoho veľavýznamné. Interpretácie niekedy môžu byť až bizarné. Udržte si rozvážny výraz a veľa komunikujte. Prejdite sa cez halu, rozprávajte sa s ľuďmi v kanceláriách, obedujte v závodnej jedálni. Využívajte „horúcu linku/hotline“ na často kladené otázky.

Držte sa faktov

Buďte k svojim ľuďom čo najúprimnejší. Nesnažte sa skrývať stav podniku. Povedzte im to priamo. Informujte ich o plánoch na zlepšenie situácie. Zamestnanci tieto informácie potrebujú, aby pochopili ich potenciálny dopad na vlastný život. Bez faktov si ľudia budú vymýšľať hororové scenáre a to v konečnom dôsledku situáciu ešte zhorší.

Vedzte, ako skončiť

Znižovanie stavov, prepúšťanie, redukcia, reštrukturalizácia. Množstvo slov s jediným významom – ľudia musia preč… Niekedy to jednoducho inak nejde, ak má podnik prežiť. Ale asi to bude tá najťažšia vec, ktorú budete musieť urobiť. To, ako ju urobíte, ovplyvní nie len tých, ktorí musia odísť, ale aj tých, ktorí ostávajú. Držte sa nasledovných tipov:

„Keď veci idú dobre, ľudia hľadia hore, keď sa veci zhoršujú, ľudia pozerajú do zeme.“.

Starostlivo si vyberte čas. Vyhnite sa piatkom a sviatkom. Istý podnik strávil celé mesiace analyzovaním a organizačnými detailmi prepúšťania a oznámil to zamestnancom tesne pred vianočnými sviatkami. Zlý ťah. Samotná správa o prepustení bola dosť zničujúca, ale dopad, ktorý to malo na lojalitu zamestnancov a ich produktivitu, bolo ešte drvivejší.

Nech sú schopnosti hlavným kritériom rozhodovania. Ponechajte si čo najviac ľudí s kritickými schopnosťami. Musia byť schopní utiahnuť káru aj pri vyššej záťaži. Ochraňovaním priateľov sa práca nespraví!

Buďte flexibilní. Buďte empatickí voči potrebám druhých tak často, ako sa len dá. Pri zatváraní podniku potrebujete, aby kľúčoví zamestnanci ostali a dotiahli existujúce kontraktu do konca. Ponúknite každému z nich riešenie, ktoré je unikátne a preňho najvýhodnejšie.

Odmeňte tých, čo zostávajú

Naftári hovorievajú: „Keď veci idú dobre, ľudia hľadia hore, keď sa veci zhoršujú, ľudia pozerajú do zeme“. Toto je dobrý opis morálky spoločnosti, ktorá prežíva ťažké časy. Tí, ktorí ostanú, sa budú cítiť ako víťazi. Budú prepracovaní z toho, že preberajú prácu po kolegoch, ktorí odišli.

Uistite sa, že komunikujete. Strávte nadpriemerné množstvo času v prítomnosti zamestnancov. Počúvajte a odpovedajte na ich návrhy. Plaťte im čo najviac. Skúste nájsť nepeňažné odmeny, ktoré vyjadria vaše ocenenie ich snahy.

Pomôžte im pripraviť sa na budúcnosť. Navrhnite im nové príležitosti, ktoré sa objavia, keď firma opäť začne prosperovať. Pomôžte im vybudovať si optimizmus, ktorý budú potrebovať, aby sa vzchopili.

Zamerajte sa na to podstatné

Postavte organizáciu na splniteľných cieľoch. Udržujte pozornosť ľudí zameranú na súčasný priebeh misie spoločnosti. Robte veci najlepšie, ako viete. Prežitie závisí od vašej snahy. Buďte kreatívni pri hľadaní spôsobov, ako urobiť čo najviac za čo najmenej.

Nezabudnite na seba

V niektoré dni vás bude stáť posledné sily vyzerať pokojne a vyrovnane. Starajte sa preto o seba po fyzickej i duševnej stránke. Nájdite si spôsob, ako v práci i mimo nej vychutnať to dobré. Manažment je vyčerpávajúci. Niekedy sa po vami zakýve stolička. Prehrajte si v hlave obe možnosti – ostať aj odísť. Pokiaľ ostanete, využite toto obdobie a pripravte sa na budúcnosť. Naučte sa nové veci, vyskúšajte nové technológie, vytvorte nové partnerstvá.

Vyhnite sa kľúčovým omylom

Či už je správa zlá alebo katastrofická, niektoré veci by sme si nemali dovoliť:

  • Nepanikárte! A ak vás panika chytá, za nič na svete to nedajte najavo!
  • Udržte si jasnú hlavu. Vyhnite sa rozhodnutiam na základe emócií. Držte sa logiky a faktov.
  • Buďte prvý, kto s novinou príde. Nedovoľte, aby sa zamestnanci dozvedeli zlé správy z externých zdrojov alebo metódou „jedna pani povedala“.
  • Nebuďte zatrpknutý. Život je niekedy ťažší, ako by sme chceli. Zatrpknutosť to ešte zhorší.
  • Vypestujte si hrošiu kožu. Výbuchy zlosti sa zamerajú na vás v pozícii riadiaceho pracovníka, nie na vás ako osobu. Neberte ich osobne.
  • Kto nesie vinu? Vy nie ste páchateľ! Nedovoľte, aby vás pocit viny vnútorne rozožral.
  • Nechajte problémy v práci. Snažte sa neprenášať stres z pracovného dňa do vášho osobného života.

A teraz posledné slovo: Zmena, aj negatívna, prináša so sebou príležitosť. Nedostatok zdrojov a talent otvárajú pred vami nové úlohy, nové zodpovednosti a príležitosť predviesť svoje schopnosti. Využite to!

 1,914 total views,  6 views today

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.