Máte nutkanie kontrolovať? Delegujte.

Časopis Leadership Excellence zverejnil článok, kde Morag Barrettová spomína, ako sa učila veci púšťať. Sama sa označuje za kontrolného fanatika, ktorý síce dokáže zaťať zuby a nechať iných robiť, ako uznajú, ale nie je jej to prirodzené.

V pracovnom smere sa posunula od SZČO k „zamestnávateľovi“ a nabrala k sebe tím. Z jedného človeka sa rýchlo rozrástla na podnik so štyrmi zamestnancami a skupinou externých poradcov, ktorých všetkých riadila, ale súčasne bola aj členom tímu. Zvyknutá robiť veci po svojom presadzovala svoje riešenia, až kým sa spätne nezačalo ukazovať, že návrhy jej tímu boli často oveľa efektívnejšie ako jej vlastné. Kým bola sama, mala isté zvyky, využívala istú technológiu, mala istý okruh klientov. Tým, že sa tím rozrástol, využíva teraz úplne inú technológiu a obsluhuje úplne inú skupinu klientov, ktorú predtým neoslovovala. Všetko vďaka tomu, že jej nový tím zabral. Čoskoro ju presvedčili, že sa nemusí báť delegovať na nich zodpovednosti a ciele.

Naučiť sa odovzdávať kontrolu je niečo, s čím každý manažér už mal do činenia v rôznych etapách života. Ak máme tendenciu mikromanažovať a odmietame odovzdať opraty, riskujeme, že prídeme o schopnosti a motiváciu ľudí okolo nás, že ju v zárodku zadusíme. Keď im nedovolíme robiť vlastné rozhodnutia a učiť sa na nich, ľudia okolo nás prestanú rásť a začnú robiť len to, čo sa im vyslovene nakáže. Nemôžeme rátať s ich kreativitou, inovatívnosťou, angažovanosťou a samostatnosťou. Nie preto, že by nevedeli; preto, že im nevytvárame priestor.

Ste aj vy „kontrolný fanatik“?

Zamyslite sa na okamih, či ste už niekedy nevyslovili (alebo nepomysleli si) veci ako:

  • Rýchlejšie to urobím ja sám.
  • Len im predvediem, ako to urobiť, aby mohli po mne opakovať nabudúce.
  • Nemôžem dovoliť, aby tento projekt zlyhal. Priveľa od neho záleží. Musím naň dohliadnuť, aby sa nič nestalo.
  • Veď im nevravím, ako to majú robiť, len čo treba urobiť. Takto to nepokazia.
  • Toto je maličkosť. Nechcem delegovať drobnosti, nech si nemyslia, že miesto mňa musia riešiť nepohodlné úlohy.

Výhovoriek, prečo nedelegovať, je mnoho. Poznáme organizácie, kde každú faktúru musí schváliť každý člen vrcholového manažmentu. Bez šiestich podpisov nemôžete zakúpiť ani jednu rolku toaletného papiera. Alebo inde musí každú, aj drobnú investíciu schvaľovať generálny riaditeľ. Možnože kedysi boli racionálne dôvody, prečo sa proces vyvinul takto – ale doba sa zmenila, dôvody sa pravdepodobne tiež zmenili, ibaže všetci zostali robiť po starom. Dnes tieto staré procesy spomaľujú rozhodovanie a znižujú životaschopnosť podniku, pretože všetci čakajú na „povolenie zhora“.

Neschopnosť delegovať, púšťať opraty, nie je závislá od veľkosti formy. Nájdete ju rovnako vo veľkých i malých podnikoch. Súvisí nie s komplexnosťou práce, ale so sebavnímaním konkrétneho manažéra.

Neschopnosť púšťať opraty z rúk však má aj inú, oveľa desivejšiu stránku. Ak vidia u svojho nadriadeného takéto správanie nižší manažéri, začnú ho emulovať do svojho vlastného prístupu. Mikromanažér sa nechtiac stane vzorom, ktorý zvyšok firmy dychtivo bude kopírovať.

Ako sa naučiť púšťať opraty?

Ako pri každom dobre zažitom zvyku, bude to chcieť čas a opakované úsilie. Tu je pár tipov:

  • Klaďte si priebežne otázku: „Skutočne v tomto musím byť zapojený?“ Ak odpoveď znie „nie som si istý“ alebo „Možno ani nie“, okamžite presuňte činnosť na niekoho z vašich podriadených!
  • Zvážte si riziko. Pustiť opraty neznamená, že sa musíte úplne stiahnuť. Čo by bolo ohrozené, keby táto vec zlyhala? Prejednajte ohrozenie s vaším pracovníkom, nech je nastavený sledovať príznaky, že sa veci vyvíjajú neželaným spôsobom, a dohodnite si, čo sa deje v takom prípade.
  • Zvážte skúsenosti a zručnosti človeka, ktorému idete prácu delegovať. Dopúšťal sa v minulosti chýb? Aké chyby to boli? Mohli by ohroziť terajší výsledok? Ako môžete v pracovníkovi posilniť jeho sebadôveru a v sebe dôveru v to, že nezlyhá?
  • Nastavte jasné očakávania. Dohodnite si, čo rieši pracovník sám, s čím má prísť za vami a čo má riešiť s vyšším nadriadeným. Ktoré rozhodnutia môže robiť sám? Nastavte mu mantinely, v ktorých sa obaja budete cítiť pohodlne.
  • Zatiahnite do delegovania celý svoj tím. Povedzte im, o čo sa snažíte. Spýtajte sa ich, kde sami vnímajú, že by ste mohli trochu povoliť opraty.

Nedovoľte, aby vám ilúzia kontroly zabránila urobiť to najdôležitejšie, čo ako manažér urobiť máte – rozvíjať svojich podriadených. Vybudujte si tím, ktorý dokáže fungovať samostatne alebo spolupracovať navzájom bez dozoru šéfa, kde si ľudia vzájomne dôverujú a všetci jasne komunikujú a prijímajú svoju zodpovednosť za úlohy, ktoré riešia. Inak sa čoskoro nájdete za stolom, pred ktorým stojí rad podriadených, ktorý sa bez vášho súhlasu a požehnania ani nepohne, ba dokonca ani nezamyslí.

 1,772 total views,  3 views today

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.