Mileniáni prichádzajú do manažmentu

Mileniáni sú v USA v súčasnosti najpočetnejšia generácia. V roku 2016 sa očakáva, že 25% z nich postúpi do riadiacich rolí, čím vznikne medzi pracovnou silou efekt zemetrasenia – táto generácia má totiž iný pohľad na veci a svet ako autokratickí boomeri a workoholická generácia X.

Ak boomeri sa označujú ako „ja“-generácia, tak mileniáni sa profilujú ako „my“-generácia: orientovaní na poslúženie, rôznorodosť, emocionálnu inteligenciu a trúfajúci si vyčnievať a viesť hocikoho a hocičo, čo sa naskytne. Spoliehajú sa na mäkké zručnosti ako budovanie vzťahov a komunikácia a dosť malý dôraz kladú na technické a odborné poznanie, pretože sú zvyknutí, že toto sa podchvíľou mení. V ich živote má rodina a priatelia výraznú prednosť pred prácou.

„Do podniku nám prichádzajú úžasní mladí ľudia, ktorí sú výborne vzdelaní a ktorí chcú byť riaditelia všetkého… okamžite.“

Ak chcú boomermi vedené podniky pritiahnuť a motivovať mileniánske talenty, potrebujú im rozumieť a vytvoriť pre nich príležitosť, aby okamžite viedli, inak sa začnú orientovať na svoj vlastný záujem, hovorí profesor Harvardu Bill George.

Čo s nimi robiť? Poradca a autor Micah Solomon má pre organizácie tieto štyri tipy:

  1. Chcú sa podieľať na zodpovednosti – tak nájdite spôsob, ako im tú zodpovednosť umožniť. Mileniáni vyrastali často v podmienkach, ktoré deťom dávali možnosť podieľať sa na rodinných rozhodnutiach. Teraz často vyvolávajú v prostredí pocit, že sa hrnú na pracovisko s predstavou, že na všetko majú okamžite nárok. Hoci je to hrubé zovšeobecnenie, treba priznať, že mileniáni skutočne vyhľadávajú pocit, že nemusia byť len koliesko v súkolí. Takže ako zamestnávateľ sa snažte vytvárať pre nich príležitosti, kde môžu niesť zodpovednosť a zažívať úspech na mikroúrovni, než ich posuniete vyššie. Ak ste napríklad reštaurácia, urobte z mileniánov malý tím, ktorý má na starosti objednávanie vín, udržiavanie a objednávanie príborov a tanierov atď. Ako podnik ich urobte zodpovednými napríklad za zásobovanie kancelárskym materiálom, poverte ich nejakým špeciálnym balením istej časti produktov alebo im určite miesta, kde prisúvajú do výroby materiál (a čakajte, že navrhnú optimálny spôsob). Nechajte ich robiť mikrozlepšenia, ktoré vyplývajú z ich konkrétnej práce, a nechajte ich tie mikrozlepšenia organizačne zaviesť.
    Mileniáni tiež niekedy majú nerealistické predstavy o vlastnom kariérnom postupe. Ako povedal jeden manažér: „Do podniku nám prichádzajú úžasní mladí ľudia, ktorí sú výborne vzdelaní a ktorí chcú byť riaditelia všetkého… okamžite.“ Na toto je najrozumnejšie zareagovať malým kompromisom: vysvetlite mileniánom, že postup podľa ich prehnanej predstavy nie je jednoducho možný, ale ak sa v práci predvedú, zaberú a vydržia vo vašom podniku, za kratšiu než doteraz používanú dobu dostanú dodatočné možnosti rastu.
  2. Podporujte ich potrebu mať prácu a súkromie vyvážené. Mileniáni kladú priateľov a životný štýl na vyššiu prioritu ako prácu, preto potrebujú pracovisko relatívne uvoľnené a nespútané pravidlami a privítajú pružný pracovný čas, prípadne čiastočnú prácu z domu. Nie sú ochotní obetovať zo svojho súkromného času alebo životného štýlu – dokonca ani za vyšší plat. Videli rodičov, ako odkladali užívanie si života na čas dôchodku – a nie sú ochotní sa tak správať tiež. Radšej budú v práci zaberať na plný plyn, ale svoje víkendy a čas po práci chcú mať pre seba. Momentálne si zakladajú rodiny a odsúvajú „stret s realitou“ na neskôr, preto privítajú rôzne príležitosti pre sociálnu interakciu v svojej skupine rovesníkov aj na pracovisku: napríklad bezalkoholické piatkové „happy hour“ posedenia.
    Neexistuje na to nijaké všeobecné riešenie. Začnite tým, že akceptujete túžbu mileniánov ochrániť si osobný čas, a že hocijaké úpravy pracovnej doby a nasadenia, ktoré urobíte v tomto ohľade, vám poskytnú motivovanejšiu a výkonnejšiu pracovnú silu. Pretože sa radi doťahujú s inými, privítajú na pracovisku aj prvok súťaživosti.
  3. Naplňte ich potrebu pracovať pre etickú organizáciu tým, že takou budete. Tak ako mileniáni-zákazníci, aj zamestnanci tejto generácie zvažujú etiku organizácie a jej sociálnu zodpovednosť. Nakoľko dokážete sprostredkovať tieto hodnoty, podmieni vašu schopnosť pritiahnuť k sebe a udržať tých najlepších mileniánov.
  4. Áno, požadujú fídbek – takže im ho poskytnite. Mnohí mileniáni dostávali doteraz od svojich dospelých spätnú väzbu; ich rodičia sa často zaoberali ich vzdelávaním, dostávali podporu a povzbudenie od učiteľov. Keď prídu do podniku, kde po nich pes neštekne a majú len „zapadnúť a robiť“, je to drastický kontrast. Potrebujú sa dozvedieť, ako sa im darí v porovnaní s očakávaniami a kde potrebujú niečo upraviť, aby z toho mohli vyjsť ako tí šikovní ľudia, za akých sa považujú.

Odpoveď na tento problém je zjavná a pre organizáciu je to absolútny win-win prístup: poskytujte mileniánom viac spätnej väzby. Nie len prostredníctvom formalizovaných periodických hodnotení, ale aj neformálne, trebárs aj na dennej či týždennej báze. Vaši mladí pracovníci to uvítajú a vy dostanete od nich presne taký výkon, aký potrebujete – a možno ešte i viac: lojalitu.

553 total views, 3 views today

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.