Mladé talenty to dnes v organizáciách nemajú vždy ľahké… Tak predovšetkým, hoci majú predstavy a nadšenie, priveľa času trávia tým, že narážajú na zabehané zvyklosti. Na druhej strane, práve znalosť týchto zvyklostí by im pomohla, keď im niekto zverí projektový tím, vývojovú skupinu alebo samostatný útvar. Veľa z riadiacich zručností, ktoré sa naučili, totiž odpozerali od ľudí so zlozvykmi z minulosti.
Ide o to, že ak sa necítime celkom komfortne v svojej novej role, máme tendenciu pridržiavať sa niečoho, čo už poznáme. A to, čo poznáme, nemusí byť vždy to najlepšie, čo existuje. 🙂
Ak teda ste novopečený líder, mali by ste si dávať mimoriadny pozor, aby ste nevedomky neopakovali chyby vašich doterajších nadriadených, ktorými vás sústavne vytáčali – len preto, že vám dodajú pocit väčšej istoty… Čo teda robiť? Sústreďte sa na nasledovných päť otázok a zadefinujte pre seba najúprimnejšie odpovede:
1. Prečo by ľudia mali chcieť s vami spolupracovať?
Talentovaných pracovníkov motivuje pocit, že sú súčasť niečoho väčšieho a úžasného.
Najlepší lídri vedia, že vysokovýkonní a talentovaní jedinci nie sú motivovaní prednostne peniazmi či statusom, ale že chcú pracovať na veciach, čo ich zaujímajú a vzrušujú. Že chcú mať pocit, že sú dôležití. Povedané inak: chcú sa cítiť ako súčasť niečoho väčšieho.
Napríklad už veľmi skoro v histórii Googlu si jeho zakladatelia sadli a určili si, že Google bude prosperovať len s talentovanými pracovníkmi. Tak zostavili zoznam 10 dôvodov, pre ktoré by programátori, výskumníci a marketéri mali chcieť pracovať pre Google. Ani raz sa v tomto zozname neobjavili peniaze či zamestnanecké akcie. Ich dôvod číslo 2 napríklad znel: “Život je úžasný. Byť súčasťou niečoho dôležitého a pracovať na produktoch, v ktoré sami veríte, je nesmierne napĺňajúce.” Alebo dôvod 9: “Odvážne sa púšťať do teritória, kam si zatiaľ nikto netrúfol ísť. Existujú ešte stovky vecí, ktoré čakajú na svoje vyriešenie. Vaše kreatívne nápady sú pre nás dôležité a budeme sa im venovať.”
Čo by bola vaša verzia takéhoto zoznamu 10 dôvodov? Nastavte si tie najpríťažlivejšie dôvody, prečo by ľudia mali chcieť spolupracovať s vami, pracovať vo vašom tíme, vo vašom útvare či vo vašej organizácii.
2. Rozpoznáte úžasného človeka, keď ho stretnete?
Je oveľa jednoduchšie byť tým správnym lídrom, keď vediete tím tých správnych ľudí. Skutočne dobrí lídri venujú veľa času a energie tomu, aby rozhodli, koho okolo seba chcú mať. Charakter je rovnako dôležitý pre nich ako referencie.
Viete, čo hýbe vašimi najväčšími talentmi, a ako nájsť ďalších podobných ľudí?
3. Viete nájsť úžasných ľudí, ktorí vás ale nehľadajú?
Toto je jedna vec, ktorá sa často prehliada – tí najtalentovanejší a vysokovýkonní ľudia bývajú obvykle na miestach, kde sa cítia dobre a spokojne, pracujú s ľuďmi, ktorých majú radi a na projektoch, ktoré sú pre nich príťažlivé a podnetné. Takže manažéri, ktorí sú ochotní napĺňať si stavy ľuďmi, čo aktívne hľadajú príležitosť, môžu riskovať to, že sa k nim dostanú neveľmi výkonní a večne nespokojní pracovníci.
Preto sa radšej sústreďte na tzv. pasívnych záujemcov – ľudí mimo podniku alebo v inom útvare vášho podniku, ktorí pre vás nechcú pracovať, pokiaľ nemáte dobré argumenty, aby ste ich presvedčili.
4. Viete dobre vysvetliť a predviesť ľuďom, ako váš tím alebo podnik funguje a čím víťazí?
Aj tí najfokusovanejší odborníci ako programátori, grafici alebo marketéri fungujú lepšie, pokiaľ majú predstavu o tom, ako funguje ich podnik a celá branža ako celok. Čiastočne na to treba rozumieť aj výsledovke a myslieť ako “spolupodnikateľ”, ale v prvom rade ide o zdieľanie informácií a porozumenia, kedy jeden človek prenáša na druhého mentálny model úspechu celej organizácie.
Máte zabezpečené, že sa mentálne modely úspechu medzi vašimi ľuďmi zdieľajú?
5. Ste k sebe rovnako nároční ako k iným?
Talentovaní a ambiciózni mladí ľudia majú bezosporu vysoké očakávania – na seba, na svoj tím, na podnik či na svojich kolegov. A takíto pracovníci dokážu byť veľmi kritickí voči iným.
To pre vás značí, že ak ste boli mladý a talentovaný podriadený a teraz ste sa dostali do pozície lídra, nemali by ste ani milimeter zľaviť zo svojich pôvodných očakávaní – pretože vaši ľudia to uvidia a zachovajú sa patrične! Ako hovoril profesor John Sullivan zo San Francisco State University: “Hviezdy nepracujú pre idiotov.”
Ak sa teda staráte, aby ste v svojom tíme mali hviezdy, postarajte sa aj o to, aby vás nezačali považovať za idiota. 😉
Podľa článku Billa Taylora pre Harvard Business Review
2,973 total views, 3 views today