Počas mojej práce ako poradca som sa sústavne prehrešoval prezentáciami, ktoré speli k vrcholu „veľkého odhalenia“ – kľúčové zistenia ste si nechávali nakoniec, aby ste klienta ohúrili. Ja i môj tím sme venovali celé hodiny tomu, aby sme vyšperkovali prezentáciu a dali ju klientovi do rúk ešte teplú z kopírky. A hoci prezentácie vyzerali úžasne, diskusie boli obvykle chabé a dojem bol rozpačitý.
To, že sme odhaľovali veci klientovi (alebo na tímovej prezentácii) na poslednú chvíľu, zapríčinilo, že klient nemal dostatok času premyslieť si veci, čo poškodzovalo kvalitu rozhodovacieho procesu. A ak rozhodnutie bolo kontroverzné, časť manažmentu začala byť defenzívna a prestala poskytovať informácie. Keď sme my prišli s návrhom, prichádzal náš klient s námietkami, prečo bude problém realizovať ho.
A, buďme úprimní, je nudné sedieť hodinu a pozerať na niekoho, ako prezentuje slajd za slajdom. Ľudia chcú diskutovať a hľadať riešenia. Ak teda chceme podporiť diskusiu a nie prezentovať, potrebujeme zmeniť prístup.
Predovšetkým, často najlepšia cesta je pri príprave záverečného riešenia diskutovať s jednotlivými manažérmi, ujasňovať si veci, získavať informácie z pozadia problému a priebežne ich informovať o vývoji. Takto nebudete musieť informácie dávať do prezentácie a od samého začiatku budú poznať súvislosti.
Potom stačí upraviť prezentáciu tak, že zhrnutie všetkých podstatných zistení príde na začiatok a poveríte niekoho, aby viedol diskusiu. Vaše ostatné slajdy slúžia ako pomôcka na vyjasňovanie nedorozumení, ak k nejakým dôjde. Vyžadujte, aby manažment dostal podklady vopred a prišiel na stretnutie už pripravený.
Autor: John Coleman, Fuqua School of Business, Duke University
1,369 total views, 2 views today