Nikto ti nerozumie a čo sa s tým dá robiť

Táto kniha je o spôsobe, akým ľudia vnímajú – situácie, veci a iných ľudí. To značí, že sa v nej dozvieme nielen o tom, ako my vnímame iných a akých skreslení sa pritom dopúšťame, ale dozvieme sa aj, prečo nás iní vnímajú „nespravodlivo“ alebo inak, než sa vnímame my sami.

Heidi Grant Halvorson

No One Understands You and What to Do about It

  • Papierová väzba: 224 strán
  • Vydavateľ: Harvard Business Review Press; (apríl 2015)
  • Jazyk: anglický
  • ISBN-10: 1625274122
  • ISBN-13: 978-1625274120

Je to tým, že ľudia pri vnímaní používajú rôzne „skratky“, ktoré im šetria energiu. Tieto skratky sú vedomé alebo nevedomé a často hlboko zautomatizované. Zakladajú sa na našej výchove, predsudkoch našej rodiny a spoločnosti, v ktorej žijeme, na našich doterajších životných skúsenostiach a na tom, ako sami seba vidíme voči okoliu.

Kniha opisuje dve roviny vnímania. Prvá rovina je takmer automatické vyhodnotenie prvého dojmu, ktorý urobíme, a ak po prvom dojme ešte stále dochádza ku kontaktom, tak môže vzniknúť aj druhá rovina vnímania, kde ľudia zjemňujú a upresňujú svoje vnemy z nás. Ak sme neurobili dobrý prvý dojem, naša jediná nádej je táto druhá rovina.

Kniha obsahuje cenné kapitoly, kde rozoberá rôzne filtre, ktoré skresľujú vnímanie. Napríklad je tam filter ega, ktorý môže viesť k tomu, že považujeme ľudí s výraznými schopnosťami alebo talentmi za naše vlastné ohrozenie. Potom je tam filter moci, ktorý môže zapríčiniť, že niekto bez ohľadu prevalcuje naše potreby a práva a sústavne nás prehliada.

Ústrednou správou celej knihy je, že nikdy nás nikto nevníma neskreslene, nepredpojato a férovo – dokonca ani my sami nie. Môžeme sa tým nechať obmedzovať, alebo to využijeme – napríklad ako „haló-efekt“. S pomocou knihy spoznáme procesy, ktoré prebiehajú, a dostávame nástroj, ako ich využiť v náš prospech.

Ukážku z knihy nájdete na stranách 29-31.

Heidi Grant Halvorsonová je sociálna psychologička a zástupca riaditeľa na Columbia‘s Motivation Science Center. V svojom výskume sa sústreďuje na to, prečo sa niektorí ľudia v ťažkostiach vzdávajú, kým iní vydržia a vyťažia z príležitosti maximum. Napísala niekoľko populárnych kníh: SUCCEED, NINE THINGS SUCCESSFUL PEOPLE DO DIFFERENTLY, FOCUS a THE EIGHT MOTIVATIONAL CHALLENGES. Navyše sa podieľala ako spoluautorka na renomovanej akademickej knihe The Psychology of Goals (Guilford, 2009).

 382 total views,  1 views today

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.