O roli manažéra: respond, don‘t react

Už dávno som sa chystala napísať niečo k roli manažéra, ako vnímam jej uplatňovanie v realite, ale skutočný podnet som dostala až dnes – pri komunikácii s manažérom, ktorý zjavne „vypadol z roly“.

Už kedysi pred 20 rokmi zahraniční lektori a manažéri na adresu nášho manažmentu poznamenávali, že sú prekvapení, ako málo máme zažitý princíp „roly“. Byť manažér je rola, nie pozícia. Tak ako má podnik vrátnika na to, aby vedel, kto vstupuje do budovy, má manažéra na to, aby dosahoval ciele prostredníctvom svojich podriadených. Tieto ciele sa dajú dosiahnuť len tak, že som podriadeným vzorom v tom, čo od nich očakávam. Že ich dobre poznám, viem, čo na koho platí a ako ho motivovať k dosahovaniu, poznám ich talenty a viem im vytvoriť také príležitosti, aby tieto talenty rozvíjali v prospech svojej práce.

Veľa z manažérov, čo stretávame, sa však primárne cítia ako ľudia a až potom ako manažéri. Od svojich podriadených očakávajú, že ich budú brať takých, ako sú – ale pritom oni sa snažia podriadených meniť. A tak na podriadenom zostáva dvojitý tlak – jednak odpružiť „ľudskosť“ svojho nadriadeného a jednak sa nastaviť na jeho očakávania.

Často nám rolové vnímanie deformuje naša vlastná emocionalita. Keď sme nahnevaní, chceme veci vidieť istým spôsobom – a tak ich tak vidíme. Ak v tomto okamihu reagujeme, je vysoko pravdepodobné, že prehliadneme fakty a budeme do sveta trúbiť len to svoje a nebudeme počúvať ostatných. Isteže, aj manažér je človek – ale nemusel by na biznis-prípady reagovať ako človek, mohol by reagovať ako manažér. Angličania na to majú čosi, čo do slovenčiny neviem dosť dobre preložiť: Respond, don‘t react. Nereaguj, ale sa zachovaj adekvátne k situácii. Inými slovami: je jedno, ako sa cítiš a či si vytočený, preskúmaj situáciu a hľadaj jej riešenie, nie odventilovanie svojej emócie.

Ak sme manažéri, nikdy by nás ani podriadení ani naši obchodní partneri nemali nachytať, že prehliadame alebo prekrúcame fakty. Ak na to prídu, akú šancu máme, že nás budú v budúcnosti brať ako spoľahlivého šéfa či partnera?

Helena Reháková

Helena Reháková je šéfredaktorka časopisu Manažér, poradkyňa pre osobný a organizačný rozvoj, asesorka pri výberoch a hodnoteniach pracovníkov/kandidátov a autorka viacerých kníh. Vedie projekt sebarozvoja Rok pre seba a v oblasti dosahovania cieľov projekty Krok vpred a Ako si zhmotniť sen.

 5,694 total views,  2 views today

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.