Päť zákazníckych ukazovateľov, ktoré by mal poznať každý manažér

Najdôležitejšou súčasťou každého podnikania je ten, čo je ochotný platiť – zákazník. Preto je dôležité poznať jeho potreby a to, prečo je ochotný sa zakaždým k vám vrátiť. Ak toto viete, dokážete presvedčiť čoraz viac ľudí, že ste pre nich vhodný partner.

Pretože druhou najdôležitejšou súčasťou každého podnikania je mať viac a viac zákazníkov.

Tu je päť ukazovateľov, ktoré nám pomôžu zistiť, kto sú naši zákazníci, prečo k nám chodia a kde nájdeme viac takých ako oni.

1. NPS, Net Promoter Score

Jednoducho povedané ide o meranie, nakoľko je pravdepodobné, že vás bude zákazník odporúčať svojim priateľom. Zákazníci, ktorí o vašej firme hovoria, sa k vám vracajú obvykle častejšie a často prinášajú so sebou aj známych. Takže podniky s vysokým NPS majú aj vyššie tempo rastu. Jednoduchý zákaznícky dotazník vám dokáže zoskupiť zákazníkov do troch základných skupín: promotéri („chodiaca reklama“), pasívni a detraktori („presmerovávajú vašich zákazníkov inam“). Pomôže vám to určiť, na čo sa sústrediť, aby spokojnosť zákazníkov rástla.

2. Miera ziskovosti jedného zákazníka

Nájsť nového zákazníka, presvedčiť ho, že má kupovať u vás a udržať si ho vás stojí peniaze. Mieru ziskovosti zákazníka dostanete, keď od peňazí, ktoré u vás minie, odrátate peniaze, ktoré vás stojí získať a udržať si ho.

Analýzy napríklad ukazujú, že na rôznych formách celoplošných zliav organizácie často strácajú peniaze, pokiaľ náklady na pritiahnutie a udržanie si zákazníka prekročia sumy, ktoré sú ochotní u vás zákazníci nechať. Keď viete, ktorý zákazník je pre vás nakoľko ziskový, viete mu pripraviť zaujímavejšie podmienky a ľahšie ho animujete k tomu, aby u vás zotrval.

3. Miera retencie zákazníka

Keď už ste investovali do pritiahnutia nového zákazníka, je jasné, že by mal u vás opätovne kupovať, aby sa náklady na jeho pritiahnutie rozložili do dlhého obdobia jeho záujmu o vaše produkty. Nato potrebujete, aby sa zákazníci cítili u vás dobre.

Keď zákazník má s vašou firmou dobré skúsenosti, je pravdepodobnejšie, že ho už nebude treba v budúcnosti ku kúpe ani animovať a že príde priamo sám, než aby si zisťoval ponuky u konkurencie. Ak viete, ktorý zákazník je lojálny, viete, do akých aktivít máte investovať svoj čas, úsilie a prostriedky.

4. Miera konverzie

Tento údaj potrebujete poznať, aby ste vedeli, nakoľko úspešné sú vaše marketingové aktivity. Investujete do nich dosť prostriedkov a tak chcete vedieť, na koľko nových zákazníkov sa premenili (konvertovali).

Mieru, s akou sa telefonáty, návštevy vášho webu alebo predajné akcie premenili na nových zákazníkov, zistíte, ak vydelíte konverziu počtom všetkých návštevníkov, telefonátov, e-mailov alebo toho, čo sledujete. Zistíte, ktoré opatrenia sú schopné akou mierou prispieť k zvýšeniu predaja vašich produktov.

5. Relatívny podiel na trhu

Zasa jednoducho povedané, ide o to, aký veľký podiel z koláča sa vám darí zjesť v porovnaní s vašimi najväčšími konkurentmi. Ak chcete byť najlepší v svojej kategórii, potrebujete sa vedieť porovnať s konkurenciou. Najlepší na trhu bývajú aj najziskovejší, hoci to nie je nutne pravda. Ak budete sledovať tento ukazovateľ, viete povedať, či rastiete potrebným tempom, prípadne kde môžu byť budúce príležitosti.

 1,932 total views,  3 views today

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.