Podniky v ohrození

Keď sa podnikové prostredie nachádza v hospodárskej kríze, celé odvetvia sa zmietajú v premenách, obmedzujú sa výdavky a prepúšťa sa, rastie pre firmy bezpečnostné riziko. Aj oblasť bezpečnosti a ochrany (údajov, majetku) musí s menej peniazmi robiť to isté, alebo dokonca viac. Musí zabezpečiť aspoň tie prednostné ohrozenia.

Aké to sú?

Škody od vlastných pracovníkov

Keď podniky začínajú škrtať náklady, zmrazovať platy a prepúšťať, stúpa nespokojnosť pracovníkov a narastá riziko poškodzovania zvnútra podniku. Tento typ ohrozenia zodpovedá za väčšinu strát v histórii podnikania. Najčastejšie sa ohrozenie prejavuje ako krádeže, defraudácie a poškodzovanie intelektuálneho vlastníctva podniku.

Protiliekom na toto ohrozenie by mohla byť transparentnosť, pôsobenie proti všelijakým „chodbovým chýrom“ a úprimná, otvorená komunikácia, ktoré by nám pomohli znížiť mieru nespokojnosti. Nadriadení by sa mali v zvýšenej miere zaujímať o svojich podriadených a komunikovať s nimi, pričom môžu hľadať náznaky, že niečo nie je v poriadku.

Únik informácií

Ešte nikdy nebolo také ľahké ukradnúť z podniku informácie – stačí jediný kľúč USB. Len čo sa objavia náznaky prepúšťania (alebo len klebety a odhady o tom, že sa bude prepúšťať), začínajú z podniku presahovať dôverné dáta do prostredia.

Na toto nepomôže nič než pravidlá, ktoré znemožňujú zneužívanie a krádež dát. Niektoré IT útvary napríklad neumožňujú pripojiť USB kľúče k počítaču bez prítomnosti niekoho z ich útvaru a buď blokujú celkom prílohy k e-mailom, alebo kontrolujú tie e-maily, ktoré obsahujú veľké prílohy.

Nevypočítateľné správanie

Ľudia reagujú na krízu a ohrozenie rôznym spôsobom. Niektorí sa stiahnu, iní vybuchujú, iní záškodníčia alebo poza chrbát ohovárajú vlastnú firmu. Najhoršie sú však prípady, kedy agresívnejší jedinec príde na pracovisko a začne sa odreagovávať na hocikom, koho stretne. V tom okamihu nie je schopný racionálneho správania a preto dúfať, že „nám sa to nestane“, je veľmi naivné!

Podniky by v časoch krízy mali dávať pozor na odchýlky v správaní pracovníkov: príznaky depresie, rozčúlenia, nepriateľstva alebo otvorenej agresivity (dokonca násilia na pracovisku). Nadriadení musia sledovať, či sa medzi ľuďmi neprejavujú správania, ktoré ústia do prehnaných reakcií, a okamžite by mali reagovať a potláčať alebo tematizovať ich.

Ochrana výrobkov

Pretože v časoch krízy mnoho zákazníkov túži po produktoch, ktoré si nemôžu dovoliť, trh už niečo vymyslí, aby uspokojil ich potreby… Výrobcovia asi budú svedkami kopírovania, napodobňovania alebo celkom jednoducho falšovania, na aké sme zvyknutí z vietnamských trhovísk. Obchodné reťazce pravdepodobne budú čeliť nárastu krádeží v obchodoch.

Preto je dobré sledovať rôzne „dražby“ (najmä internetové), či sa na nich neobjavujú vaše skopírované alebo falšované výrobky. Obchody by zasa nemali šetriť na opatreniach určených na predchádzanie krádežiam.

Efekt najslabšieho ohnivka

Keď sa zhoršujú ekonomické podmienky, aj malé podniky sa dostávajú do tlaku šetrenia. Pretože dnešná produkcia je však už natoľko poprepájaná, že časti vašej tvorby hodnoty prebrali subdodávatelia, potrebujete sa ubezpečiť, že ich racionalizačné zásahy neohrozia kvalitu a včasnosť ich dodávok. Váš celý hodnototvorný reťazec je len taký dobrý, aké dobré je jeho najslabšie ohnivko.

Preto je rozumné zvýšiť frekvenciu komunikácie so subdodávateľmi a sondovať, nakoľko sú odolní voči dopadom krízy, prípadne spolu s nimi ošetrovať ich problémy. Nepotrebujete, aby jedného dňa vypadli z reťazca…

 3,899 total views,  9 views today

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.