Posledný ročník ceny HR Gold

Od roku 1998 sa na Slovensku v rámci slovenskej ceny za riadenie a rozvoj ľudských zdrojov HR Gold vyhodnocovali najúspešnejšie nasledovaniahodné projekty a osobnosť s najvýraznejším prínosom pre oblasť HR v danom roku. Cena bola populárna a prinášala HR komunite na Slovensku prostredníctvom jarných seminárov Inšpirácie od najlepších tipy a skúsenosti, ako sa projekty dajú preniesť aj do iných podmienok.

Ročník 2015 bude posledný.

Ivan Burger z ibis partner Slovakia bol pri zakladaní Ceny ako predstaviteľ jedného z dvoch zakladajúcich partnerov. Spýtali sme sa ho, prečo Cena končí.

Je súčasný ročník ceny HR Gold skutočne posledný?

Áno, v tomto roku sme cenu víťazom odovzdávali poslednýkrát a v marci budúceho roka bude posledný Jarný seminár HR Gold „Inšpirácie od najlepších“.

Prečo Cena nepokračuje?

Postupom rokov sme Cenu vyladili do veľmi užitočnej a akceptovanej podoby. Súčasne sme si ale pred časom uvedomili, že Cene sme už dali mnoho z toho, čo dokážeme, a že sú tu mladší, ktorí by ju vedeli posunúť ešte ďalej. Preto sme vo februári tohto roka navrhli vedeniu HRcomm, druhému spoluorganizátorovi Ceny, že by sme svoje práva na Cene radi odstúpili inému partnerovi podľa ich voľby, aby sme umožnili Cene posunúť sa na novú úroveň. V máji sme náš návrh predniesli aj na Predstavenstve HRcomm a náš partner sa v auguste rozhodol, že na ponuku nereflektuje a ani sám naše práva odkúpiť nechce, takže poslednou akciou bude spomínaný Jarný seminár HR Gold 2016. Od novembra to už máme aj formálne čierne na bielom, že Cena končí… Aj keď tým končí etapa niečoho, na čo sme boli hrdí a čo sme považovali za vklad do komunity, samozrejme, rozhodnutie partnera plne rešpektujeme.

Poďme si trochu zaspomínať… Ako a kedy cena HR Gold vznikla?

V roku 1997 na podnet mojej kolegyne a konzultantky našej spoločnosti, Heleny Rehákovej, som Jánovi Podstrelencovi, vtedajšiemu prezidentovi Združenia pre riadenie a rozvoj ľudských zdrojov (dnešné HRcomm), navrhol, že by sme spolu mohli založiť cenu za najlepšie HR projekty roka. Netušili sme, že s podobnou myšlienkou za ním prišiel vtedajší HR manažér Matadoru Púchov, Matej Glos – len on navrhol súťaž v oblasti HR osobností. A reakcia Jana Podstrelenca bola dynamická – cena bude jedna spoločná a nech má dve kategórie: personálne projekty roka a osobnosť roka. Cenu sme spoločne pomenovali po vtedajšom Združení: Cena za riadenie a rozvoj ľudských zdrojov.

Tak sa naša spolupráca so Združením rozšírila o tento druhý projekt, lebo v tom čase sme už spolupracovali v rámci celoslovenského časopisu Manažér – Združeniu sme poskytovali v našom časopise trvalý priestor a Združenie naopak časopis v tom čase distribuovalo svojim členom.

Podľa akých pravidiel sa Cena udeľovala?

Hneď po založení Ceny sme sa dohodli, že nemá iba oslavovať víťazov, ale musí prinášať úžitok pre celú HR komunitu a že v tom je jej zmysel. Preto sme sa dohodli, že víťazov bude vyberať odborná porota, že víťazi sú bez poradia, že ich slávnostne vyhlásime na konferencii Združenia a hlavne, že musia svoje know-how a skúsenosti z víťazného projektu prezentovať na osobitnom seminári pre všetkých HR profesionálov. Práve v rozširovaní najlepších HR skúseností sme videli zmysel a spoločenskú hodnotu Ceny. Túto myšlienku sme nikdy neopustili a podriadili sme jej všetky črty ceny HR Gold – aj v prvej dekáde života Ceny, aj po rebrandingu v roku 2007.

Spomínate rebranding. Kedy a ako prebiehal?

Po prvom desaťročí Ceny sme sa dohodli s vtedajšou prezidentkou Združenia Ankou Hudákovou, že vytvoríme pracovnú skupinu a že ideme do rebrandingu, ktorý by Cenu posunul na novú úroveň. Cenu sme premenovali na HR Gold, vytvorili sme web-stránku hrgold@hrgold.sk, pôvodnú keramickú pamätnú plastiku pre víťazov od Milice Podstrelencovej vystriedala sklená plastika od Evy Fišerovej, odovzdávanie Ceny sme zaradili do hlavného programu Trend-konferencie Personálny manažment a dali sme si vytvoriť aj znelku Ceny, ktorú sme používali pri odovzdávaní cien víťazom. Prví ocenení víťazi boli „po novom“ vyhlásení v roku 2008.

Aký bol záujem o súťaž?

Cenu HR Gold sme dizajnovali nielen na spomínanej ideovej úrovni, ale boli sme aj dosť pragmatickí: záujemcov o súťaž priťahovala možnosť ocenenia a nás organizátorov viedol záujem, aby svoje know-how „pustili“ do prostredia. Bolo to užitočné pre všetkých zúčastnených: pre víťazov, pre účastníkov Jarného seminára HR Gold, aj pre nás organizátorov.

Súťažných návrhov do kategórie personálnych projektov bolo vždy dosť, v posledných rokoch ich počet vždy presiahol 10 a nebolo jednoduché zorganizovať rokovanie poroty v jednom dni pri takom počte prezentujúcich.

Súťažných návrhov do kategórie osobností personálneho manažmentu bolo vždy menej – zrejme preto, že skoro nikto sám seba do súťaže neprihlásil, a tak sme boli odkázaní na dobré tipy od iných HR profesionálov a najmä od Predstavenstva HRcomm.

Kto súťažné projekty posudzoval?

V prvých rokoch sme obidve organizujúce strany vymenovali spoločne zhruba päťčlennú odbornú porotu, od rebrandingu sme za predsedu poroty menovali spravidla osobnosť z predošlého ročníka a traja víťazi v kategórii personálnych projektov sa stali členmi poroty. Napĺňali sme tak myšlienku, aby najlepších vyberali tí najlepší. Do poroty sme vždy vymenovali aj zástupcov obidvoch organizujúcich strán – HRcomm a našej vzdelávacej spoločnosti ibis partner Slovakia, s.r.o.

Nakoľko objektívny bol takýto výber víťazov?

V konečnom výbere víťazov sa nikdy neprejavili žiadne negatívne dopady „lokálnych záujmov“, aj keď vlastný názor a vlastné videnie hodnoty súťažných návrhov porotcovia samozrejme vždy mali. Bránila tomu jedna dôležitá okolnosť – porotcovia boli vo väčšine predošlí víťazi a tak už len z pocitu sebahodnoty sa snažili o objektívny výber. Nezabudnem, ako jedna z víťaziek ceny, v ďalšom roku už ako členka poroty, počas dlhšieho zvažovania poroty poznamenala: „nemyslela som si, že takto podrobne a objektívne porota vyberá víťazov každý rok, teda aj nás vlani“. Bolo to veľmi úprimné a nám organizátorom to padlo naozaj dobre. J

Ktoré víťazné ocenenia vám zostali najviac v pamäti?

No, samozrejme, všetky v prvom ročníku súťaže z roku 1998 – lebo to bol prvý ročník a to sa nezabúda. Ako osobnosť bola ocenená Zuzana Rošková z Whirlpoolu Poprad, a potom tu boli vedúci víťazných projektov: Štefan Rosina, predseda predstavenstva Matador, a.s., Jaroslav Holeček personálny riaditeľ Volkswagen, a.s. a Ján Juhás, personálny riaditeľ VSS s.r.o. Toto boli prví ocenení – výsada, ktorú už nemal nikto iný.

Ale mali sme aj víťazné osobnosti, ktoré neboli „našincami“: Dr. Jiří Stýblo z Českej manažérskej asociácie (2000), Errico Biondi, generálny riaditeľ Whirlpool Slovakia, s.r.o. (2003), Mag. Regina Ovesny-Straka, generálna riaditeľka Slovenskej sporiteľne, a.s. (2005), Per Olof Riese, generálny riaditeľ NEFAB Packaging Slovakia s.r.o. (2006) alebo Dorothea Jacobijne Anna Plantenga, generálna riaditeľka Heineken Slovensko, a.s. (2012).

Nezabudnem tiež na príhovor osobnosti pri odovzdávaní ceny v tomto poslednom ročníku – Zuzany Križanovej, HR senior-manažérky spoločnosti TRW Automotive (Slovakia) s.r.o., ktorý bol veľmi osobný, veľmi úprimný a „zo srdca“ a mňa zachytil na citlivom mieste, pretože v tom čase som už vedel, že končíme, a ona práve ďakovala za to, že Cena existuje a koľko v jej očiach znamená… Bola to pekná a emotívna koncovka, potvrdenie toho, že sme prostrediu predsa len niečo dali.

Vaše „svetlé okamihy“ v histórii ceny?

Určite je to spoločné koncipovanie profilu ceny pri jej zakladaní v roku 1997, kde sme cene dali ako sudičky pri kolíske jej základné hodnoty, a potom sú to stretnutia spoločnej pracovnej skupiny pri rebrandingu v roku 2007 v pracovni vtedajšej prezidentky Anky Hudákovej, kde sme dohodli ďalší progres ceny HR Gold.

Aké sú počty ocenení HR Gold v súhrne?

Za roky 1998 až 2015 sme ocenili spolu 46 personálnych projektov, 24 osobností a uskutočnili 16 Jarných seminárov plus ten spomínaný, ktorý sa uskutoční v roku 2016. Všetkých ocenených možno nájsť na web-stránke ceny: www.hrgold.sk v záložke Laureáti.

Ako hodnotíte cenu HR Gold pri spätnom pohľade?

Ako veľmi vydarený projekt, ktorý priniesol svoju hodnotu celej HR komunite a všetkým z oblasti personálneho manažmentu. Som veľmi rád, že som mohol byť pri zrode HR Gold a že som mohol byť pri celom jej priebehu nielen ako spoluorganizátor, ale aj ako priamy účastník všetkých jej akcií. Naozaj veľa som sa pritom naučil.

Preto chcem poďakovať všetkým, ktorí cenu HR Gold podporili svojím úsilím, svojím ideovým vkladom alebo aj tým, že prihlásili svoje hodnotné súťažné návrhy a po ocenení boli ochotní poskytnúť svoje skúsenosti všetkým ostatným.

Ivan Burger

Ivan Burger je riaditeľ vzdelávacej spoločnosti ibis partner Slovakia, s.r.o., senior tréner manažérskych zručností a podnikový poradca pre oblasť riadenia výkonnosti prostredníctvom KPI a Balanced Scorecard .

 3,318 total views,  6 views today

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.