Prečo potrebujeme tréning komunikácie s inými kultúrami?

Tréning komunikácie s inými kultúrami patrí k základnej výbave manažéra alebo zamestnanca medzinárodnej spoločnosti v zahraničí. Na Slovensku je to skôr výnimka, ak firma niečo také svojím zamestnancom ponúka.

Ako tréner a kouč medzikultúrnej komunikácie s mnohoročným pôsobením v zahraničí viem, aké veľké výzvy prináša komunikácia s inými kultúrami. Napríklad v zahraničí patrí medzikultúrny tréning k základným tréningom, ktoré medzinárodné firmy ponúkajú svojim zamestnancom – mnohé z nich sa totiž už poučili na vlastných chybách, keď sa im rozpadol tím odborníkov z rôznych kultúr alebo zlyhal manažér, ktorý nepochopil osobitosti lokálnej kultúry a nedokázal tím posunúť dopredu.

Téma potreby tréningu medzikultúrnej komunikácie sa začína otvárať už aj na Slovensku, ale ešte stále majú ľudia z oblasti ľudských zdrojov problém moju tému zaradiť. Možno je to preto, že nevedia, aké benefity tréning medzikultúrnej komunikácie ich zamestnancom môže priniesť. Preto by som rada v tomto článku predstavila cieľ a priebeh takéhoto tréningu, ako aj dôvody prečo ho medzinárodné firmy využívajú pre rozvoj svojich zamestnancov.

Prečo tréning medzikultúrnej komunikácie?

Do každého rozhovoru prinášame hodnoty, pravidlá a odporúčané správanie našej kultúry.

Každý z nás ma v hlave tzv. „kultúrny softvér“, ktorý funguje podvedome. To znamená, že pri komunikácii s kolegom alebo zákazníkom si zvyčajne neuvedomujeme, že do rozhovoru prinášame hodnoty, pravidlá a odporúčané správanie našej kultúry. Snažíme sa byť „zdvorilí“, ale len málokto z nás by vedel bez premýšľania povedať, čo „zdvorilý na slovenský spôsob“ znamená. Samozrejme, že aj náš kolega alebo zákazník sa správa zdvorilo alebo od náš očakáva zdvorilosť. Keďže však on má anglický alebo nemecký „softvér“, jeho predstava zdvorilosti môže byť celkom iná ako tá naša. Zamestnanec, ktorý komunikuje s inými kultúrami, po čase odhalí, čo by asi tá „zdvorilosť na nemecký spôsob“ mohla znamenať. Stojí ho to však veľa úsilia a chýb, pretože jeho „slovenský program v hlave“ mu ponúka niečo, čo je v rozpore s „nemeckým programom“ jeho zákazníka, kolegu a manažéra.

Firmy, ktoré si uvedomia, že ich zákazníci z rôznych kultúr majú rozdielne „kultúrne programy“, ponúkajú svojim zamestnancom tréning na rozvoj medzikultúrnej kompetencie. Takýto tréning slúži na rozšírenie ich kultúrneho softvéru o hodnoty, pravidlá a odporúčané spôsoby ako komunikovať so svojimi kolegami, zákazníkmi a manažérmi z iných kultúr.

Čo vlastne tréning medzikultúrnej komunikácie prináša?

Tréning medzikultúrnej komunikácie nie je o veselých príhodách alebo faux-pas , ktoré tréner alebo účastníci tréningu zažili. Neponúka členom multikultúrneho tímu zoznam pravidiel, čo robiť alebo nerobiť pri stretnutí s inými kultúrami.

Efektívny tréning medzikultúrnej komunikácie pomáha účastníkom tréningu pochopiť dôvody, prečo sa ich kolegovia v pracovných situáciách správajú odlišne.

Efektívny tréning medzikultúrnej komunikácie pomáha účastníkom tréningu pochopiť dôvody, prečo sa ich kolegovia v pracovných situáciách správajú odlišne, a ako nastaviť stratégie, aby spoločne fungovali a dosiahli spoločný cieľ. Tréning, ktorý účastníkov posunie vpred, je zacielený na ich pracovné úlohy a situácie, do ktorých sa každý deň dostávajú a kde sa od nich očakáva, že navrhnú riešenie, ktoré bude prijateľné aj pre ostatných členov tímu.

Účastníci mojich tréningov alebo koučingových sedení sú často prekvapení, čo sa od svojich kolegov dozvedia. Vety, ktoré odznejú na začiatku ako napríklad „náš tím funguje perfektne; nemáme žiadne problémy“ sa zrazu prekvapivo vytratia a nahradia ich návrhy „náš tím by mal mať rešpekt k naším hodnotám“, „všetci by mali mať priestor na vyjadrenie názoru“ či „niektorí by mali rozprávať menej“ a podobne.

Tréning komunikácie s inými kultúrami pomáha tímom a firmám nastaviť stratégie, ako dosiahnuť komunikáciu a spoluprácu, ktorá stavia na synergii kultúrnej rozmanitosti. To je dôvod, prečo sú dnes v tíme medzinárodných firiem vítané rozdielne kultúry. Ale úspešné sú len tie firmy, ktoré pochopili, že za úspechom stojí poznanie a rešpektovanie kultúr. Jednoducho „ šťastní zamestnanci“, ktorí cítia, že ich ostatní chápu a sú schopní „dekódovať“ ich kultúrny softvér.

Kedy siahnuť po tréningu medzikultúrnej komunikácie?

Tréning komunikácie s inými kultúrami je ideálny, keď sa tvorí tím alebo začína spolupráca. Nikdy však nie je neskoro. Tí, ktorí už s inými kultúrami spolupracujú, určite majú veľa otázok, na ktoré hľadajú odpovede.

Tréning komunikácie s inými kultúrami však nie je len o iných kultúrach, ale aj o tej vlastnej.

Tréning komunikácie s inými kultúrami však nie je len o iných kultúrach, ale aj o tej vlastnej. Keď pochopíme, ako funguje náš softvér, jasnejšie vidíme rozdiely voči iným kultúram. Napríklad my, Slováci, nevenujeme veľký priestor small-talku pri kontakte s inými kultúrami. V úvode stretnutia nám stačí krátky pozdrav a jednoduchá otázka „Ako sa máte?“. Avšak je veľa kultúr (Taliani, Briti), v ktorých small-talk zohráva rozhodujúcu úlohu pri zohriatí atmosféry na pracovnú úroveň. A keď si tento rozdiel neuvedomíme, často posudzujeme partnera ako človeka, ktorý rád a veľa rozpráva. On nás vníma ako „chladných ľudí“, ktorí si nevedia ceniť dobré medziľudské vzťahy.

Z praxe môžem potvrdiť, že práve otázka „aký je Váš kultúrny softvér?“ je jedna z tých najťažších. A to aj v prípade lídrov a top manažérov, ktorí riadia firmy, kde pracuje niekoľko tisíc zamestnancov. Najčastejšia odpoveď je „Som Nemec!“ alebo „Som Američan!“, ale to nevystihuje ich hodnoty a manažérsky štýl, na základe ktorého riadia svoje tímy. Až keď začneme analyzovať pracovné situácie, ktorými každý deň prechádzajú, klienti si začnú uvedomovať, ako ich kultúrny softvér funguje.

Tréning pre komunikáciu s inými kultúrami nie je nič „exotické“ a „len pre tých veľkých“. Práve firmy, ktoré rastú a objavujú nové trhy, by nemali prísť o nového zákazníka alebo stratiť investície len preto, že nevedeli, že ich konkurenti majú know-how o ich kultúrnom softvéri.

Eva Gáboríková

Eva je kouč a konzultant medzikultúrnej komunikácie na Slovensku a v zahraničí viac ako 15 rokov. K jej klientom patria lídri medzinárodných spoločností i multikultúrne tímy, ktoré pracujú na spoločných projektoch v Európe a Ázii. V roku 2016 získala významné ocenenie „Great Award“ v konkurencii koučov z celého sveta.

210 total views, 3 views today

Chcete pridať komentár?