Prečo šéf PepsiCo žiada, aby ľudia „odchádzali nahlas“

Každý deň žiada Robbert Rietbroek svoj manažérsky tím, aby „odišli nahlas“.

Pre CEO firmy PepsiCo Australia and New Zealand, ktorý prišiel viesť druhú najväčšiu potravinársku firmu na svete v roku 2015 po pôsobení v gigante Kimberly-Clark, je to o správe, ktorú tým vysielajú do celej firmy.

„‘Lídri odchádzajú nahlas’ sme vytvorili, aby sme zabezpečili, že keď lídri opúšťajú pracovisko, robia to bez vnútorných výčitiek a napätia a tiež to prenášajú na zvyšok tímu,” hovorí R. Rietbroek. „Napríklad keď niekedy potrebujem o štvrtej poobede vyzdvihnúť svoje dcéry zo školy, tak sa postarám, aby ľudia okolo mňa vedeli, že idem vyzdvihnúť dcéry zo školy. Pretože ak si to môže dovoliť šéf, môže si to dovoliť aj stredný manažment i nováčikovia.“

Ak si to môže dovoliť šéf, môže si to dovoliť aj stredný manažment i nováčikovia.“

Podľa Rietbroeka je cieľom tejto aktivity zredukovať alibistickú prezenciu na pracovisku, pretože hlavne nižšie postavení a mladší pracovníci potrebujú vidieť svojich nadriadených odchádzať domov, aby sa sami neostýchali odísť.

Takisto firma odrádza od mailov mimo pracovných hodín, aj keď ich priamo nezakazuje. „Kladieme lídrom na srdce, aby neposielali maily po pracovnej dobe a cez víkendy, pokiaľ to nie je absolútne nevyhnutné,“ vraví Robbert Rietbroek.

Rietbroek presadzuje od svojho príchodu pracovisko, ktoré berie ohľad na rodinný život, poskytuje pružnú pracovnú dobu a snaží sa zvýšiť počet žien v manažmente (v súčasnosti je to okolo 40%). Ale podotýka, že pružná pracovná doba je niečo, z čoho môžu profitovať aj muži. Podľa neho sa s pružnou pracovnou dobou často spája stigma, že je to celé o ženách. Aj keď ženám pomáha najvýraznejšie, pre mužov je rovnako zaujímavá. Aj muži sú súčasť rodín a ak sa chcú viac podieľať na rodinnom živote, potrebujú na to možnosť. „Svojmu tímu hovorím: ‘Chcem, aby ste boli hrdinami v práci, ale rovnako chcem, aby ste boli hrdinami aj doma. Ak ste hrdinami len v práci, v mojich očiach robíte len polovicu svojho džobu’,“ hovorí Rietbroek.

PepsiCo zaviedla politiku 18-týždňovej materskej dovolenky, pružný začiatok a koniec pracovnej doby, v lete skorší koniec pracovnej doby v piatky a iniciatívu s názvom Jedna jednoduchá vec, čo znamená, že si môžete zvoliť jednu pre vás skutočne dôležitú vec a postaviť celý pracovný život okolo nej.

„Napríklad pre nášho finančného riaditeľa to znamená, že odvezie každý piatok ráno dcéru do školy a príde do práce trochu neskôr, okolo desiatej,“ vysvetľuje R. Rietbroek. „Pre neho je to veľmi dôležité. Jeho dcéra vie, že každý piatok sa do školy vezie s tatkom. To musíme rešpektovať.“

Jeden z manažérov zásobovania preberá raňajší rozvoz detí, takže prichádza neskôr a zostáva dlhšie. Manažér IT zas radšej začne skôr a skončí skôr, aby mohol žene pomáhať s novorodencom.

Ale iniciatíva ‘Jedna jednoduchá vec’ platí aj pre bezdetných. Šéf zásobovania pre Austráliu a Nový Zéland je vášnivý surfista a vďaka pružnej pracovnej dobe sa môže venovať svojmu koníčku vtedy, keď sú podmienky pre surfovanie priaznivé. „Umožňujeme mu pochytať všetky tie úžasné vlny,“ smeje sa R. Rietbroek. „Jeho tím vie, že keď nesedí v kancelárii, tak surfuje, a že to v ďalších dňoch dobehne. Na jeho číslach sa to nikdy neodráža. Všetko je to o dôvere – musíte veriť svojmu tímu, že urobí to, čo je správne.“

R. Rietbroek aj priebežne pri rozhovoroch s tímom zisťuje, ako by im mohol pomôcť v osobnom živote. Poradie je dané: najprv obchodné ciele, potom osobné ciele. Ak majú pracovníci v osobnom živote momentálne veľké stresy, môžu potrebovať dočasnú úľavu. Pre Rietbroeka sú pružná pracovná doba a obchodný úspech dvojičky – jedno vedie k druhému. Za posledné dva roky im pružná pracovná doba a iné iniciatívy pomohli znížiť fluktuáciu z 12 na 7%, teda hlboko pod priemer v odvetví. To im umožňuje udržať v podniku talenty – rovnako ženy, ako aj mužov, a robí to z nich učebnicový príklad toho, že flexibilita sa vypláca.

 2,080 total views,  3 views today

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.