Prečo z vás nové nápady nespravia automaticky inovátora

dňa

Mnohé firmy priznávajú, že akosi nevynikajú v tom, premeniť nové nápady na biznis a výsledky. Čiastočne je na vine aj presvedčenie,  že kreativita a inovácie sú jedna a tá istá vec.

Keď je niekto kreatívny a príde s novým nápadom, je to len štartovací bod pre inováciu. Inováciu potrebujeme začať vnímať ako sval, ktorý treba trénovať – čím viac ho používate, tým silnejším sa stáva a tým častejšie ho začnete využívať na dennej báze.

Vyťaženie hodnoty z nových nápadov je dlhá cesta a zahŕňa pružnú stratégiu, ktorá obsahuje vhodné procesy na zachytenie a doladenie nápadov, dokáže identifikovať, ako a kde  vedia organizácii pomôcť, zabezpečí zdroje na ich implementovanie a patrične odmieňa všetkých zúčastnených.

Inovácie nemusia byť vždy “nové”

Mnoho organizácii venuje veľa času a prostriedkov na to, aby odhaľovali “nové”, inovatívne biznis-modely založené na digitálnych technológiách. Ale nové biznis-modely sa len zriedka zakladajú na nápadoch, ktoré tu ešte neboli.

Oveľa častejšie digitálne technológie umožňujú organizáciám využiť širšie spektrum biznis-modelov ako obvykle – buď preberaním z iných oblastí, alebo organizácia môže nasadiť viacero odlišných biznis-modelov na to, aby pokryla všetky novovznikajúce príležitosti a zachovala celkovú finančnú udržateľnosť a odolnosť.

Inovujte experimentovaním

Obvykle sa podniky držali lineárneho vzťahu medzi inovovaním a uvedením inovácie do života, ktoré si vyžaduje, že sa výsledky inovácie definujú už vopred. Tento model sa však prežil. Vývoj a ciele sa dnes dajú len ťažko predvídať a preto je ťažké získať všetky potrebné informácie na to, aby ste  rozhodli, či nový nápad bude úspešný.

Podniky dnes potrebujú dať veľmi rýchlo novým nápadom zelenú a upravovať stratégie podľa toho, ako vznikajú problémy, a   učiť sa priebežne z každého problému a úspechu. Ak to neurobia, tak sa nové nápady môžu  prežiť ešte skôr, než sa dostanú do implementačnej etapy.

Na to potrebujú podniky vybudovať jednak veľmi silný rámec pre agilné fungovanie hlavne na základe podnikovej vízie a kultúry, ale potrebujú byť aj ochotné zbaviť sa vecí, prístupov a predpokladov, ktoré doteraz považovali za “sväté”. Takže v konečnom dôsledku je to hľadanie rovnováhy medzi pohybom vpred  a preberaním kľúčového poznania z existujúcich stratégií.

Existujúca kultúra môže brániť inováciám

Kultúra premieňa formálne pravidlá na nepísané pravidlá a zvyklosti a tieto nepísané pravidlá a zvyklosti predurčujú správanie zamestnancov a slúžia im ako orientácia pri rozhodovaní. Ak sa pokúsite meniť kultúru bez toho, aby ste rozumeli predpokladom a prístupom, na ktorých sa zakladá, s vysokou pravdepodobnosťou neuspejete.

Povedzme napríklad, že sa rozhodnete vo vašom podniku zaviesť odmeňovací systém, ktorý by mal podporiť kultúru inovácie, pretože nejako neinovujete… Lenže váš manažment vyrástol v kultúre opakovania existujúceho a predvídania následkov zmien, takže jediné, čo dosiahnete, bude zvýšená ostražitosť manažmentu voči riskantným nápadom! Lenže nemôžete inovovať bez riskovania a ak manažment (hlavne ten stredný) nebude ochotný venovať pozornosť riskantnejším nápadom, sebalepší odmeňovací systém nepovedie k inováciám – riskantné, ale zaujímavé a netradičné nápady sa nedostanú vyššie.

Navyše si inovačná kultúra vyžiada nielen zmenu vnútorného nastavenia ľudí, ale potrebuje aj vytvoriť a zaviesť procesy, ktoré umožnia implementovať inovácie rýchlo a efektívne, preskupujúc zdroje podľa potreby tak, aby sa dali čo najskôr testovať prvé výsledky.

Podľa článku Feng Lia Eureka moments are overrated.

 1,104 total views,  3 views today

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.