Riadime „alfa-samcov“

To, čo psychológovia obvykle nazývajú „alfa-samec“, môže byť ten presadzovačný chlapík vo vašom tíme, ktorý nedokázal vyjsť bez problémov so žiadnym z nováčikov, ktorých dostal do tímu. Jeho označenie rozhodne neospravedlňuje jeho správanie, ale podľa Kate Ludemanovej a Eddieho Erlandsona, autorov Alpha Male Syndrome, nám pomôže pochopiť ich motívy a vedieť ich najhoršie ťahy využiť v náš prospech.

Pri prerábke firemnej stránky www.ibispartner.sk sme úplne zrušili Čitáreň, v ktorej okrem vybraných článkov z Manažéra bolo aj množstvo článkov, ktoré vyšli v našich niekdajších newsletteroch SuperTip a Prezentačné tipy. Keďže niektoré z nich obsahujú ešte aj dnes užitočné informácie a tipy, budeme ich každý piatok v tejto rubrike pravidelne zaraďovať do databázy starších článkov.

Dnešný článok je z blogu z apríla 2012.

Nie všetci alfa-samci sú rovnakí, ale majú tri črty spoločné:

  • súťaživé vnímanie a extrémnu orientáciu na výsledky
  • sústavný vnútorný tlak, netrpezlivosť a pocit naliehavosti
  • presvedčenie, že agresivita a hnev sú užitočné nástroje ovplyvňovania.

Súťaživosť v myslení a vnímaní z nich robí vysokovýkonných samobežcov. To, čo sa navonok prejavuje ako extrémna orientácia na výsledky, je vlastne skrytá súťaživosť – so sebou, s okolím, s celým svetom. Za nejednou súťaživosťou sa dokonca skrýva aj čosi ako vyšší zmysel – snaha dosiahnuť čo najviac a čo najlepšie. Výskumy ukazujú, že 70% amerických manažérov patrí do kategórie alfa-samcov.

Vnútorný tlak z nich robí málo príjemných spoločníkov. Alfa-samci sa nielenže snažia vykonkurovať ostatných a dosiahnuť čo najviac, ale navyše aj v rekordnom čase! To vedie k neposednosti a netrpezlivosti, odmietaniu pomalších ľudí a stupňovaniu vnútorného napätia a niekedy k predčasnému vzdávaniu rozrobeného len preto, že trvá pridlho, než sa objavia prvé výsledky.

Viera v agresiu sa prejavuje tak, že alfa-samec vždy siahne skôr po metóde „veľký bič a malý dvor“, než by mal siahnuť po „mrkvičke“. Z krátkodobého hľadiska takto dokáže vybičovať ostatných k nadľudským výkonom, ale tieto výkony nedokáže udržať. Jeho riadiaci štýl buduje kultúru, v ktorej pracovníci konajú na základe potreby vyhovieť, nie na základe vnútornej angažovanosti za vlastné ciele.

Obvykle alfa-samec v prostredí vyvoláva stres a demotiváciu, ale ak jeho pracovníci pochopia jeho povahu, niekedy je nesmierne užitočný. Jeho súťaživosť totiž prináša vyššiu produktivitu a vyprovokuje menej súťaživých ľudí k vyšším výkonom a vyššej hrdosti. Ak však spolupracovníci nechápu povahu alfa-samca, prostredie sa proti nemu uzavrie. Ľudia prestanú komunikovať a prichádzať s nápadmi, lebo sa cítia odstavení od rozhodovania o sebe a svojej práci. Neposkytujú potrebnú spätnú väzbu, lebo si nechcú začínať s agresívnejším jedincom. Niekedy dokonca spadnú do pasívnej agresivity, keď nechajú alfa-samca robiť rozhodnutia a navonok sa tvária, že sa podriaďujú, ale svojou činnosťou ich sabotujú, aby mu dokázali, že nie je najmúdrejší.

A ako riadiť alfa-samcov?

Ak chceme obmedziť dopady alfa-samca na pracovnú klímu, musíme začať vzdelávať jeho okolie i jeho šéfa. Jeden spôsob je ukázať ľuďom, že aj oni majú v sebe niečo z alfa-samca. Ostatné vlastnosti alfa-samcov sa totiž značne odlišujú (s výnimkou spomínaných troch) a preto možno medzi alfa-samcami vytvoriť ešte štyri podskupinky:

  • generála
  • vizionára
  • stratéga
  • vykonávača.

Generáli sú stereotypom „alfu“. Možno nemajú vždy pravdu, ale nikdy im nechýba sebaistota. Riadi tvrdým, nárokujúcim spôsobom a s veľkou charizmou a sebadôverou dusia zo svojich ľudí výkony. Ak chcete hladko spolupracovať s generálom, musíte akceptovať intenzitu jeho presvedčenia, vyslať signál, že ho chápete, že sa na tom presvedčení tiež podieľate a chcete prispievať. Ak začnete kritizovať jeho prístupy, jednoducho vás prestane počúvať a prevalcuje vás.

Vizionár je zas alfa v koži baránka. Má milión kreatívnych a novátorských nápadov a pretože je alfa, je presvedčený o tom, že sú najlepšie na celom svete. Na rozdiel od generála vizionár nie je hlučný a často nie je ani veľmi charizmatický. Ale aj uňho treba začať s tým, že mu dáte najavo, nakoľko si ceníte jeho nápady a že chcete, aby sa tie nápady postavili na reálne nohy a dotiahli do konca.

Stratégovia, ktorí začali v poslednom čase v biznise bujnieť, milujú dáta a milujú poťahovať za páky. Veci vidia oveľa rýchlejšie než ostatní ľudia v ich okolí a nesmierne radi dávajú najavo, akí sú múdri a šikovní. Keďže sú mentálne súťaživí, treba znova začať tým, že uznáte, nakoľko chytrá je ich myšlienka, necháte si ju presne vysvetliť a nájdete si spôsob, ako sa pre ňu nadchnúť, než sa na nej začnete podieľať a prídete s prvými návrhmi.

Posledný typ, vykonávač, je majstrom úloh. Keď po prvýkrát počuje o nejakom projekte, hneď ho napadne, čo všetko treba urobiť, a okamžite začne rozdeľovať úlohy. Bez výčitiek svedomia uťahá svojich podriadených na smrť. Preto sa podriadeným odporúča, aby vyslali jasný signál, že chápu význam toho, aby boli známe všetky kroky a termíny projektu. Vykonávač im síce neprestane fučať za krkom, ale len čo zistí, že chápu, čo, kedy a prečo musí byť urobené, jeho intenzita trochu poľaví.

7,508 total views, 2 views today

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.