Rudo Lukačka: Dôvera v manažmente – hrajte s „otvorenými kartami“

Prakticky od mojich prvých dní v podnikaní mám stále vo zvyku každé dva-tri roky ísť sa inšpirovať niekde mimo Slovenska. Vyberiem si kurz alebo stáž s cieľom niečo sa naučiť a využiť kľud od biznisu na rozmýšľanie o tom, čo zmeniť tam, kde cítim, že to nefunguje podľa mojich predstáv.

Samozrejme, kým som riadil ELAS, mal som so sebou vždy tému z firmy. Považujem to za veľmi dôležité v snažení stále rásť. Vždy som sa niečím novým inšpiroval a zároveň som si premyslel, čo „doma“ zmením. S výnimkou posledných rokov, kedy som po téme dôvera v biznise „šiel“, si nepamätám, že by téma dôvery vo firme niekde zaznela. Myslím, že veľa dôležitých vecí sa naši – najmä mladí – manažéri môžu v škole, kurzoch a tréningoch dozvedieť, ale niečo systematické o dôležitosti dôvery v riadení ľudí je stále málo.

V osobných vzťahoch si dôležitosť vzájomnej dôvery denno-denne uvedomujeme a málokto môže povedať, že niekto jeho dôveru nesklamal. A viem ako ľahko sa dôvera stratí a ako ťažko je ju znovu získať. Ak váš priateľ alebo partner niečo zakrýva a nemôžete si overiť pravdu, začnete pochybovať. Ak vám niečo dôležité tvrdil a nebolo to tak – stratil vašu dôveru. V prvom prípade pravdepodobne začnete hľadať pravdu a v druhom sa po frustrácii začnete obzerať „širšie“. V oboch prípadoch je to však strata energie, ktorú ste mohli venovať iným veciam.

V pracovných vzťahoch je to rovnako. Ak nepanuje v kolektíve dôverné prostredie tak na poradách, ktoré vediete alebo ste ich účastný, cítite priveľa „politiky“, prevahu osobných záujmov, mnoho alibizmu a obranných postojov. Sú firmy, kde je prevaha ľudí, ktorí sú zameraní na seba, budovanie vlastnej charizmy, na štýl. Obsah a integrita sú pre nich vedľajšie. Vidíte v ich konaní, že kariéra a postup je ich prvoradým cieľom. A pravdepodobne z kolektívu odchádzajú schopní kolegovia, ktorí vidia, že úspech firmy nie je prvoradý. To sú jednoznačné prejavy ovzdušia s nízkou úrovňou dôvery.

Podobne ako v súkromnom živote existencia v takomto prostredí privádza napätie a stres. Aby ste niečo nové vo firme presadili, musíte vynaložiť priveľa energie, ktorú by ste mohli venovať pre vás dôležitejším veciam.

Čo s tým môžete robiť?

Ak ste šéf malého tímu a cítite, že budovanie dôvery nie je vo firme na programe dňa, tak sa musíte rozhodnúť, či máte dostatok energie „byť iným“, alebo zmeníte zamestnávateľa. Ak ste novým šéfom a vediete kolektív, kde predchádzajúci šéf si na dôvere nezakladal, tak máte šancu sa odlíšiť. Nielen priniesť niečo nové, ale som presvedčený, že výsledkom bude vyššia efektívnosť a príjemnejšie ovzdušie v kolektíve, ktorý vediete. Samozrejme, čím ste vyššie v hierarchii firmy, tým viac viete veci ovplyvniť a pritom investovanie do budovania dôvery si nežiada žiadne priame finančné zdroje.

Tak ako so všetkým, ak máte mať úspech, musíte začať u seba – zvyknem dosť často opakovať, že šéf nemá očakávať viac od kolegov ako od seba. V prvom rade priznajte stav vecí, neprikrášľujte, hovorte pravdu. Nezatajujte informácie, vytvorte prostredie, kde sa dajú veci overiť, hlavne to čo hovoríte vy. Transparentnosť je podmienkou aby vám ľudia verili. Rozmyslite si, čo viete splniť, lebo na dodržanie sľubov sme všetci citliví. Jasne deklarujte, za čo sa cítite zodpovedný vy a aké správanie očakávate od kolegov. Ak vám aj niekto povie niečo, s čím nesúhlasíte, alebo sa vás dotkne, netrestajte. Dôverujte dobrému úmyslu, aj keď s rizikom, že vás niekto sklame.

Naplánujte si a urobte stretnutie s kolegami s cieľom nájsť oblasti, kde máte najväčší priestor výrazne veci posunúť dopredu. Odsúhlaste si spoločne jednu až tri oblasti, kde vidíte možnosť najväčšieho prínosu v priebehu roka. Zoberte si z nich prvú a charakterizujte stav. Prediskutujte, kam by ste sa chceli dostať. Hľadajte alternatívy, ako to dosiahnuť, stanovte si kritériá pre výber najvhodnejšej cesty k úspechu. Spoločne vyberte taký postup, ktorý je realistický a prijateľný pre väčšinu. Stanovte si realistické úlohy s termínmi a jasnou zodpovednosťou a nezabudnite na úlohy aj pre seba (SMART).

Ak by ste tým považovali vašu úlohu smerom k posilneniu dôvery za splnenú, tak by ste mohli byť prekvapení chabým výsledkom. Rovnako dôležité je organizovať pravidelné stretnutia k plneniu úloh a vyhodnoteniu, ako sa približujte k cieľu, ktorý ste si stanovili. Nezabudnite na ocenenie kolegov, ktorým sa darí. Ak máte čas a prostriedky na verejné prezentovanie úspechov, je to len v prospech veci. Ak niečo dokončíte, nechajte svojich kolegov, čo sa najviac pričinili, pochváliť sa v rámci firmy alebo aj mimo.

Úmyselne píšem heslovite, lebo každý z vás si môže vybrať a doplniť to, čo považuje v danej situácii za dôležité. Máte veľký priestor pre svoju cestu, prihliadnutie k situácii v ktorej sa nachádzate.

Ak sa pozriem na to, ako sa darilo mne, musím priznať, že viackrát som o stratenú dôveru bojoval márne. Veľakrát som veci neodhadol a podcenil som citlivosť blízkych ľudí na moje kroky, ktoré na rozdiel odo mňa považovali za narušujúce dôveru. V citlivosti vnímania dôvery sme rôzni. Často hovoríme o dôvere neskoro, až keď ju už strácame. Z dnešného pohľadu považujem transparentnosť v konaní za kľúčovú. Nič nezakrývajte – hrajte s „otvorenými kartami“. Ak sa mi niekde darilo, tak to je a bolo v prostredí, kde dôvera hrala kľúčovú úlohu. Hlavne, kde to bolo o vysokom riziku úspechu.

Osobne som sa viackrát presvedčil, že ľudia dlhodobo neveria šéfom, ktorí niečo hovoria, inak konajú a do hlavy im nevidíte – ktorých integrita je sporná a sú zameraní na seba. Kladú ostatným často otázku: „Čo z toho budem mať ja?“

A na záver… Keď som sa pred skoro štyridsiatimi rokmi prvýkrát stal „vedúcim,“ tak najbližší kolegovia ma mali, ako sa hovorí, „prečítaného“, ale už vo vedľajšej firme o mne veľa nevedeli. Dnes to máte iné – stačí si dať vaše meno do Googlu a vie o vás každý všetko. Prajem vám, aby referencie tých, ktorí vás poznajú cez osobnú skúsenosť a už nie sú na vás závislí, boli len pozitívne.

Fotografia použitá z tlačovej verzie čísla.

 4,546 total views,  12 views today

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.