Kto z nás nechce byť v práci úspešný? Všetci potrebujeme pocit, že to čo robíme, robíme dobre; že ľudia, ktorí nás nám dôverujú sú spokojní… Tým myslím aj tých „hore“, aj našich podriadených. Ale vieme vždy kritériá vlastného úspechu? A uvedomujeme si vždy, čo sa vlastne od nás očakáva? A teraz nemyslím len na splnenie stanovených KPI!
Skúsme pre tento článok nazvať „šéfom“ človeka zodpovedného vo firme za určitú oblasť a ľudí. Je jedno, či má v názve funkcie generálny riaditeľ, konateľ, manažér, vedúci alebo niečo, čo vyjadruje, že nie je zodpovedný len sám za seba…
Čo to však znamená, byť úspešným šéfom ? Kedy sa človek môže považovať za „úspešného“?
Úspech začína našou vlastnou spokojnosťou
Ako u všetkého, aj tu treba začať od seba. Každý z nás by mal vedieť, aké sú jeho kritériá úspechu. Ak sa zamyslím, ako to je a bolo u mňa, tak pre moju spokojnosť je dôležité, či robím prácu, ktorá ma baví, „ťahá“ dopredu, či mám pocit dostatočného ocenenia v tom najširšom zmysle. Veľmi dôležitým je pre mňa rešpekt a dôvera ľudí, za ktorých som zodpovedný.
Ale ako sa správať k svojim nadriadeným, ku kolegom a ako k podriadeným? Dá sa to nejako „zabaliť“ ?
Päť podstatných zložiek vonkajšieho úspechu
Patrím k tým, ktorí hovoria, že ak chceme byť dlhodobo úspešný v práci tak musíme mať v pozornosti „len“ 5 vecí. A je podľa mňa jedno či to je smerom k nadriadenému, kolegovi alebo podriadeným. Všetci v podstate od nás očakávajú rovnaké:
- kompetentnosť
- férovosť
- rozhodnosť
- čestnosť
- a podporu.
Na každú z týchto vecí existujú desiatky kníh a názorov, máme svoje skúsenosti, vidíme ako túto dilemu riešia šéfovia okolo nás. Nájsť si tú svoju cestu k úspechu nie je jednoduché. Je to v prvom rade cesta učenia sa a neustálej zmeny. Moje skúsenosti hovoria, že to stojí za námahu. Pre mňa to má význam už len preto, že sa ku mne „moji“ ľudia hlásia.
Aspoň heslovite sa zastavím u jednotlivých oblastí, čo som spomenul:
Kompetentnosť je v prvom rade o schopnosti vybudovať si tím okolo seba spĺňajúci nielen odborné ale aj osobnostné predpoklady. Niekedy preferujeme odborné schopnosti a zabúdame, že dnešok je tímovej práci. Potrebujeme inovátorov, aj realizátorov ale aj stmeľovačov kolektívu.
Férovosť alebo dodržiavanie dohôd považujem v biznise za kľúčové. Veď kto bude veriť niekomu na koho slovo sa nedá spoľahnúť.
Jedna z kľúčových vlastností by mala byť rozhodnosť. Určite poznáte vetu – lepšie je zle rozhodnúť ako nerozhodnúť. Je to nielen o schopnosti zobrať na seba riziko ale zvlášť o schopnosti si priznať omyl.
Čestnosť nie je dnes v móde. Ženieme sa za plnením KPI – veľakrát za každú cenu. Dlhodobo sa však pred svojím svedomím utekať nedá. Som presvedčený, že väčšina ľudí chce dodržiavať dohodnuté normy a zákony, pretože im dávajú pocit predvídateľnosti, ktorý človek tak veľmi potrebuje.
A nakoniec podpora… Aj šéfovia šéfov potrebujú podporu. Myslím, že prvoradou úlohou šéfa je vytvárať podmienky pre svojich ľudí. Mám stále na pamäti odkaz šéfovi – „Nechaj robiť aj svojich ľudí, nech nerobíš všetky chyby sám.“ Starajte o ľudí tak, aby boli spokojní a radi chodili do práce! A pýtajte sa ich… je to veľký zdroj inšpirácie pre vás.
Aby sme si našli svoju šéfovskú cestu, musíme si položiť veľa nepríjemných otázok a hľadať odpovede. Nebojte sa priznať aj chyby a omyly – keď si ich priznáte a rozoberiete, máte šancu vyhnúť sa im v budúcnosti a významne sa posunúť dopredu.
Fotografia prevzatá z tlačenej verzie čísla.
1,510 total views, 2 views today