Sedem strelených stratégií, ktoré lídri používajú na to, aby motivovali svoj tím

Hlavnou úlohou lídrov je motivovať ich tímy. Pri všetkých tých zmenách a problémoch, ktorým pracovníci musia čeliť, potrebujú lídrov, čo in dodajú silu pokračovať aj v zdanlivo stratených bitkách. Je však prekvapujúce, ako nešikovne sa správajú niektorí lídri v snahe motivovať svoj tím. A práve tí najchytrejší lídri neuveriteľne často siahajú po tých najzabijackejších metódach…

Tu je sedem často používaných prístupov, ktoré nielenže nefungujú, ale dokonca dosahujú pravý opak toho, čo pôvodne dosiahnuť mali:

  1. Zavádzame zmenu prostredníctvom e-mailu. Obľúbený prístup lídrov všetkých veľkostí a kategórií. Podniky sústavne začínajú nejaké iniciatívy, menia svoje organizačné štruktúry, zavádzajú nové systémy alebo menia svoju kultúru. Všetko toto sú zmeny veľkého rozsahu, ale niektorí lídri sú toho názoru, že postačí jeden e-mail, ktorý to všetkým oznámi. Čo však takýto e-mail spôsobí, je frustrácia u pracovníkov, vydesený a paralyzovaný kolektív, ktorý rozmýšľa o všetkom inom, len nie o dosahovaní zmeny, ktorú si pán líder naplánoval.
    Zmeny by sa mali vždy komunikovať osobne – buď medzi štyrmi očami, alebo v celom kolektíve. Samotná komunikácia nemusí byť nutne časovo náročná, ale jej príprava náročná rozhodne je, pretože si treba premyslieť, čo odznie. Niekedy stačí jednominútová prezentácia na to, aby v čase zmien stmelila kolektív miesto toho, aby z neho vyrobila bandu roztrasených a paranoidných individualistov.
  2. Nie sme k dispozícii. Ako chce niekto motivovať svoj tím, keď nie je k dispozícii na to, aby odpovedal na otázky, vysvetľoval, dopĺňal chýbajúce informácie, dotváral jednotnú predstavu a vypočul si starosti pracovníkov? Ľudia sa často dožadujú pozornosti lídra, ale ten je natoľko zaneprázdnený lídrovaním, že sa k nim dostane až vtedy, keď je pre nich už neskoro, keď sú frustrovaní a demotivovaní a v horšom prípade nedokázali bez jeho zásahu dosiahnuť svoje pracovné ciele.
    Ak je niečo pre nás dôležité, tak sa podľa toho aj správajme – venujme tomu pozornosť. Máme mobily, máme internet, máme videokonferencie – máme x možností, ako si pár minút času na problémy našich podriadených nájsť. Nedovoľme, aby naša pohodlnosť alebo neochota viedli k nedosahovaniu požadovaných výsledkov načas.
  3. Nepozdravíme, nepristavíme sa. Niekedy líder objedná seminár motivácie pre svojich ľudí, len aby sa dozvedel, že k motivácii potrebujú jediné – aby si ich všímal. Aby sa ráno pristavil, aby sa zaujímal. Už samotný záujem zo strany nadriadeného dodáva ľuďom pocit dôležitosti a partnerskosti a motivuje ich do práce. Stačí na to päť sekúnd ráno a pozdravenie svojich ľudí. Dať im pocítiť, že ich vnímate ako ľudí. To im pomôže vytvoriť si k vám i práci vzťah, na ktorom sa v budúcnosti bude dať budovať.
  4. Začíname od „ja“. Keď sa lídri snažia namotivovať svojich ľudí, aby prichádzali s nápadmi, a začnú tým, že najprv porozprávajú o svojich vlastných predstavách, zadusia tým motiváciu podriadených. Keď šéf začína vždy „ja by som…“, ľudia čoskoro dostanú pocit, že mu na nich a ich názoroch nezáleží, ž si radšej všetko vymyslí a urobí sám. Lídri často do tohto správania spadnú, pretože sú nadšení svojím nápadom. Oveľa podnetnejšie pre pracovníkov je však začať popisom situácie a vypýtať si od nich ich pohľady na vec: „Čo si myslíš o tom? Čo by si s tým robil? Ako by sa to dalo?“ Až keď si tím nevie poradiť, vtedy je rozumné prísť so svojím nápadom. Keď však pričasto „musíte“ prísť so svojím nápadom vy, potom buď potrebujete nový tím, alebo potrebujete byť otvorenejší voči príspevku iných.
  5. Zriedkavo chválime, zriedkavo posilňujeme pozitívne prejavy. Každý líder má svoju vlastnú výhovorku, prečo si neurobí čas na to, aby niekoho pochválil alebo aby oslávil nejaký úspech svojich podriadených. Najčastejšia býva, že sú platení za to, aby odvádzali dobrú robotu. Nasledujú tie, že by sa mohli dožadovať zvýšenia platu, že jednoducho niet času na to, aby sme si okrem problémov všímali aj to dobré…
    Pri obvyklých prieskumoch niekedy až 80% ľudí hlási, že sa im nedostáva dostatok pochvaly. Pritom stačí len minútka na to, aby sme sa pristavili pri pracovníkovi a povedali „ďakujem za tvoj dobrý výsledok a za námahu, ktorú si doňho vložil“. Čo sa pracovník práve dozvedel? Že si ceníme vynaložené úsilie a dosiahnutie výsledku! Čo urobí nabudúce? Vynaloží úsilie a dosiahne výsledok.
  6. Robíme ich robotu miesto nich. Toto je parketa mikromanažérov, ľudí, ktorí majú také vysoké štandardy, že nikto iný ich nedosahuje a tak musia všetko dorobiť alebo vylepšiť sami. Potom sa naháňajú za činnosťami, ktoré sú určené pre ich pracovníkov, a nevenujú sa činnostiam, ktoré sú určené im. Miesto riadenia, organizovania, motivovania a plánovania budúcnosti robia.
    Aj keď si niekedy myslíte, že by ste to urobili oveľa lepšie ako váš podriadený, nerobte jeho prácu miesto neho! Koniec-koncov, platíte ho presne na to, aby tú robotu robil on sám. Skúste ho koučovať alebo mentorovať k lepším výsledkom, ale nikdy neurobte to, že mu vezmete robotu z rúk a dokončíte ju miesto neho – tým sa on nikdy nenaučí napĺňať vaše predstavy.
  7. Vyhýbame sa konfliktom. Všetci vieme, že konflikty sú často zdrojom nových nápadov a lepších vzťahov. Napriek tomu sa im všetci radi vyhýbame. Dúfame, že „tak nejak“ prejdú a my nebudeme musieť riešiť to, v čom sa necítime dobre – ľudské emócie.
    Nezriedka zisťujeme, že tí najobľúbenejší manažéri sú tí, ktorí sa vyhýbajú ťažkým diskusiám a nepríjemným témam. Ale má ich podnik na to, aby boli obľúbení, alebo ich má na to, aby odstraňovali svojim ľuďom z cesty prekážky, ktoré im sťažujú dosiahnutie cieľov?
    Keď sme stále len príjemní, značí to, že staviame dobrí vzťahy s podriadenými alebo kolegami nad samotný výsledok. Ak by sme mali narušiť vzťah – nuž, tak potom má výsledok smolu. Všetci sa budeme cítiť dobre, ale problém pretrvá a naši ľudia po čase znervóznejú, pretože sa veci neriešia, len sa stále zametajú pod koberec. Keď niekto príde s problémom, náš džob je sadnúť si s ním, prioritizovať, vymyslieť riešenia, použiť najschodnejšie a problém odstrániť. Raz a navždy, aby sa neopakoval. To motivuje oveľa viac a práci. Zametať problémy pod koberec motivuje jedine ak k chodeniu na pracovisko, pretože nám tam nehrozí námaha, výčitky ani netrpezlivý, vecný šéf.

Ak teda chcete motivovať, zachovajte sa rozumne – a urobte pravý opak týchto hlúpych prístupov. Uvidíte – vášmu tímu a produktivite to rozhodne pomôže.

Podľa Antoina Gerschela a Lawrencea Polsky pre Leadership Excellence.

 1,802 total views,  3 views today

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.