Správajte sa k zamestnancom ako k dobrovoľníkom

Predstavte si, že potrebujete niečo od podriadeného, ale idete sa ho spýtať, či by to pre vás urobil. Jeho to prekvapí a odpovie, že predsa vy ste šéf… Lenže vysvetlíte mu, že neviete presne, čo všetko musí v najbližšom čase dokončiť, a tak chcete od neho počuť, že to zvláda.

Samozrejme, že v napätých situáciách musí líder vydávať z titulu pozície príkazy a nepripustiť odvrávanie. Ale príkazy bývajú len málokedy účinné – ľudia neznášajú, keď im niekto vraví, čo majú robiť. A to hlavne vtedy, ak majú protichodné príkazy od dvoch šéfov.

Preto je výhodnejšie správať sa k podriadeným ako k dobrovoľníkom – ako keby mohli v každom okamihu odmietnuť a odísť. Zlepšuje to spätnú väzbu, pracovnú morálku a nasadenie.

Ak to chcete vyskúšať, tu je pár tipov:

  • Dávajte im kontext úlohy. Ľudia potrebujú vedieť, že to, čo robia, je dôležité. Ak je to aj drobná úloha, umiestnite ju do rámca celopodnikovej potreby a ukážte, ako pomáha iným. Nielenže budú vec robiť s vyšším nasadením, ale budú aj autonómnejší pri rozhodovaní v prípade problémov.
  • Komunikujte. Dajte jasné usmernenie. Zlaďte úlohu s plánmi pracovníka. Podporte rozumné odmietnutie. Nespoliehajte sa na to, že máte otvorené dvere; choďte za pracovníkmi na ich pracovisko a pýtajte sa tam. Položia vám otázky, pre ktoré by sa nezdvihli a nešli za vami do kancelárie.
  • Rozvíjajte. Ľudia budú pre vás pracovať radšej, ak budú mať pocit, že pri tom rastú. Upozorňujte ich na potrebu doplňovať si informácie a zručnosti. Poraďte, čomu sa venovať viac. Dávajte im nové, náročnejšie úlohy. Ak majú obavy, odkoučujte ich a pomôžte im opustiť svoju zónu komfortu. Budú vám vďační a budú lojálnejší.
  • Využívajte ich talenty. Na to ich však potrebujete dobre poznať. Dávajte im úlohy, ktoré robia dobre, pretože práve z týchto úloh získavajú najväčšie potešenie. Ak ich slabé stránky nie sú priepastné, hľadajte východiská alebo ich koučujte. Nekritizujte ich slabé stránky, keď môžete využívať tie silné.
  • Prejavte im rešpekt. Ľudia chcú, aby si ich vážili. Nebuďte jedným z tých, kto sa vyhýba očnému kontaktu alebo neregistruje iných, keď ide po chodbe. Hovorte s nimi ako s priateľmi stále, nielen vtedy, keď od nich niečo potrebujete. Usmievajte sa na ľudí, ktorých stretnete – aj keby ste ich nepoznali. Rozvíjajte vzťahy skôr, než ich potrebujete využiť.
  • Majte v úcte ich skúsenosti. Každý je odborník na to, čo dlhšie robí. Ľudia, čo robia stále ten istý typ úloh alebo pracujú pre vás už roky, odborníci. Uvedomte si to, keď za nimi s niečím prídete. Uznajte ich odbornosť a raďte sa, nevnucujte svoje vnímanie situácie. Nič nepodráždi skúseného pracovníka viac ako keď príde líder čerstvo zo školy a zasype ho učebnicovými vedomosťami a nariaďuje, čo má ako robiť. Načúvajte ich názorom a snažte sa porozumieť, prečo si myslia to, čo si myslia. Až potom začnite s nimi diskutovať, ako by sa dala daná vec riešiť. Čoskoro zistíte, že takéto riešenia sú kvalitnejšie ako to, čo by ste vymysleli sami.
  • Buďte vďační. Za veľké veci rovnako ako za maličkosti. Nezabudnite poďakovať, nebojte sa poprosiť. Toto sa nedeje veľmi často a lídri si neuvedomujú, ako veľmi to kazí morálku podriadených, ak sa ich námaha a ochota nasadiť berú za samozrejmosť. Ľudia potrebujú ocenenie. Poskytujte im ho.

Nezabudnite: ľudí môžete riadiť aj bez toho, aby ste vystupovali ako diktátor.

 7,920 total views,  6 views today

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.