Správanie, ktoré podporí vaše líderstvo

Ak máme nejaké problematické prejavy v kontakte s inými, nepomôže ospravedlňovanie ani vysvetľovanie. Oveľa účinnejšie je zmeniť konkrétny nežiadúci prejav. Napríklad ak skáčeme iným ľuďom do reči, nechať ich dohovoriť a plne počúvať by bolo jedno takéto správanie.

Pri prerábke firemnej stránky www.ibispartner.sk sme úplne zrušili Čitáreň, v ktorej okrem vybraných článkov z Manažéra bolo aj množstvo článkov, ktoré vyšli v našich niekdajších newsletteroch SuperTip a Prezentačné tipy. Keďže niektoré z nich obsahujú ešte aj dnes užitočné informácie a tipy, budeme ich každý piatok v tejto rubrike pravidelne zaraďovať do databázy starších článkov.

Dnešný článok je z blogu z 12.  12. 2012.

Ak chceme nejaký zvyk odstrániť, potrebujeme ho nahradiť iným, vhodnejším. To značí, že správania, ktoré nás obmedzujú, potrebujeme nahradiť novými a tie opakovať tak dlho, až sa z nich stane zvyk, automatizmus.

Na internete som našla článok popisujúci postup, akým môžeme na sebe pracovať:

  1. Vyberieme si niečo, čo je pomerne jednoduché zmeniť, ale keď to zmeníme, bude to mať citeľný dopad do prostredia. Neštartujme hneď tým najzložitejším, pretože počiatočné ťažkosti nás môžu odradiť a nebudeme ochotní so sebou nič robiť!
    Urobme si zoznam “kandidátov” na zmenu a vyhľadajme si správanie, ktoré je relatívne jednoduché a zapamätateľné a prispeje k tomu, že nás ostatní budú vnímať viac ako lídra. Napríklad môžeme každú schôdzu začať spätnou kontrolou cieľov. To je relatívne jednoduché a dá sa to zapamätať. A rozhodne to prispeje k zvýšeniu efektívnosti jednotlivcov i celého tímu.
  2. Zahrňme do svojho úsilia aj kolegov. Ak sme líder, máme okolo seba ľudí. Ak mienime meniť svoje správanie a budeme to robiť v tajnosti, môžeme ich zneistiť. Je oveľa lepšie zahrnúť do kontroly zmeny svoj tím. V prípade toho skákania do reči napríklad kolegov požiadame, aby nás zakaždým upozornili, keď to znova urobíme. Kolegovia slúžia ako naša “externá pamäť”, dostávajú signál, čo je pre nás dôležité a preto vhodné upraviť aj v ich vlastnom správaní a navyše ich ťaháme soo sebou na cestu sústavného zlepšovania sa.
  3. Menej niekedy býva viac. Keď si začneme robiť zoznam správaní, ktoré by bolo vhodné upraviť, môže sa nám stať, že budeme chcieť zmeniť priveľa príliš rýchlo. Nezabudnime však, že každú zmenu si najprv musíme “zažiť”, vytvoriť si z nej zvyk – a to ide len častým opakovaním. Preto je lepšie sústrediť sa na jednu vec v čase a keď staré správanie nahradíme novým a to nám prejde do automatizmov, môžeme prejsť na niečo nové.

7,671 total views, 1 views today

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.