Správny prístup ku generácii Y môže viesť k vyššej zaangažovanosti a motivácii

Lukáš Bakoš, Maxman Consultants, s.r.o.: 

Generácia Y, nová vlna, ktorá vie, čo chce, no chce to robiť inak ako predošlá generácia – generácia X. Majú nielen odlišné hodnoty, priority, no najmä predstavu o práci a aj manažmente. Zamestnanci generácie Y by chceli mať flexibilný pracovný čas, tráviť v práci menej času a zachovať si work-life balance. K tomu všetkému si predstavujú, že sa o 2-3 roky od skončenia školy dostanú na manažérsku pozíciu. To sa generácii X javí ako úplný nonsens. Tí sú presvedčení, že v práci treba tvrdo pracovať, prejsť si sebazaprením a potom sa zaslúžene dostať na manažérsku pozíciu. Táto generácia zároveň nemala problém s akceptovaním autority na rozdiel od prichádzajúcich generácií (Y, Z). Generácia Y nechce šéfa, ktorý je nadriadenou autoritou, ale očakáva, že bude rovnocenným partnerom, koučom, ktorý im bude pomáhať rozvíjať sa a poskytne im veľa spätnej väzby a priestor.

Ak by sme sa pozreli na optimálny spôsob riadenia generácie Y, bol by to facilitačný štýl vedenia. V manažmente je rozdiel medzi facilitačným a direktívnym štýlom vedenia. Direktívny manažér hovorí svojim zamestnancom čo majú urobiť a dokedy to majú urobiť. Facilitačný štýl je o kladení otázok – manažér sa pýta zamestnancov, aký problém idú riešiť, kto to bude riešiť a dokedy to urobí. Oni potom sami prichádzajú s odpoveďami a riešením. Tento štýl je na rozdiel od direktívneho z časového hľadiska omnoho náročnejší a zrejme preto majú X-oví manažéri tendenciu inklinovať viac k direktívnemu, ktorý je veľmi rýchly. No je to práve facilitačný štýl, ktorý je pre generáciu Y oveľa atraktívnejší. Je o väčšom vtiahnutí, vyššej miere zapojenia a vedie k vyššej motivácii zamestnancov.

Fotografia pochádza z tlačenej verzie čísla.

 1,982 total views,  3 views today

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.