Štyri tipy pre lepšie strategické plánovanie

Žiadna vynikajúca stratégia nevznikla bez predchádzajúcich dôkladných úvah. Preto je plánovanie stratégie významným nástrojom pre stanovovanie priorít, rozhodovanie o investíciách a rozhodovanie sa o smeroch rozvoja a rastu.

Pre mnohé podniky sa však plánovanie stratégie zvrhlo buď na prešpekulovane zdôvodňovaný rozpočet alebo len zlé amatérske divadlo – veľa kostýmov v podobe analýz, diagramov a prezentácií a veľmi málo skutočne zmysluplnej „hmoty“, ktorá sa dá premeniť na akciu. Vďaka tomu mnohé stratégie skončia ako ozdoba police so šanónmi (lepší prípad), ako niekde na disku zahrabaný dokument, ktorý už nikto nenájde, aj keby si ho chcel pozrieť (bežný prípad), alebo celkom jednoducho skončia v trezore ako tajomstvo len pre pár členov vrcholového manažmentu (lebo keby ho niekomu ukázali, museli by sa červenať).

Tu sú štyri rady, ako lepšie zúročiť tú poctivú robotu, ktorá do plánovania stratégie vchádza.

Nástojte na experimentoch, aby ste si overili správnosť predpokladov, z ktorých stratégia vychádza. Strategické plány obsahujú hypotézy, že isté opatrenia budú viesť k istým výsledkom (zvýšenie odbytu, zlepšenie marže, vyššie ROI). Ale pričasto sa tieto hypotézy zakladajú skôr na úvahách, odhadoch a predpokladoch a nie sú testované na správnosť. Dopad je taký, že sa manažéri len neochotne púšťajú do potrebných aktivít alebo len neochotne alokujú zdroje, pretože odhadom neveria a radšej zostanú pri tej operatíve, ktorú už dobre poznajú, než aby sa púšťali chodníčkami, ktoré môžu viesť k prekážkam.

Aby ste prekonali túto neochotu, požadujte od manažérov, aby vyštartovali krátkodobé, veľmi špecifické experimenty a zistili, čo by fungovalo a čo nie. Hovorí sa tomu aj „prieskumné misie“. Usledujte, aby každý manažér urobil aspoň jednu takúto misiu štvrťročne.

Nedovoľte zahmlievací jazyk. Strategické plány sú často plné prázdnych fráz ako „zlepšiť naše schopnosti konkurovať na svetovej úrovni“ alebo tajuplné ašpirácie ako „zmeniť našu cenotvorbu a obchodnú stratégiu tak, aby aktívne podporila dopyt pri súčasnom udržaní dostupnosti“. Takýto jazyk signalizuje, že tím nemá jasnú predstavu o tom, čo by bolo treba urobiť, aby sa dostavil úspech.

Jeden z riaditeľov finančnej firmy proti tomu pôsobil tak, že vytvoril „čiernu listinu“ slov, ktoré sa do stratégie dostať nemali, napr. „podporiť“, „synergia“, „robustný“ a pod. (vyberte tie, ktoré sú najobľúbenejšie u vás v podniku).

Vyhnite sa tyranii šablón. Pri strategickom plánovaní sa veľmi často tímy spoliehajú na šablóny. Šablóny ich nútia neprehliadnuť dôležité veci ako komparatívna analýza, posun v externých trhoch či medzery vo výkonnosti, ktoré treba preklenúť, a pomáhajú porovnávať dáta z rôznych útvarov. Na druhej strane, držanie sa šablón vedie tímy k tomu, aby sa sústreďovali skôr na vypĺňanie šablón, než aby rozmýšľali o tom, ako rozširovať svoj vlastný biznis. A keď sa rok po roku vypĺňajú tie isté šablóny, výsledkom sú zatuchnuté, neinovatívne nápady.

Veľký potravinársky producent totálne premenil celý proces tvorby stratégie s tým, že sa z 3-ročnej plánovacej šablóny s mnohými vzájomne sa prekrývajúcimi informáciami presunul ku krátkodobému, otvorenému formátu, ktorý tímom poskytuje voľnosť prezentovať svoju stratégiu vo forme krátkeho príbehu.

Klaďte provokatívne otázky. Podľa teórie by strategické plánovanie malo byť založené na intenzívnych debatách a diskusiách, ale keď je proces prísne štruktúrovaný a dokumenty si vyžadujú záľahu údajov, diskusie ustupujú do úzadia. Aby sa tomuto predišlo, treba pri prezentáciách plánov klásť tvrdé otázky: „čo sú dve-tri najdôležitejšie veci na to, aby táto stratégia vyšla?“ alebo „ak sa pustíme podľa tejto stratégie, čo sa rozhodujeme nerobiť?“ alebo „Aké špecifické schopnosti si potrebujeme vybudovať na to, aby tento plán vyšiel?“

Proces strategického plánovania je dôležitá súčasť fungovania každého podniku. Výzvou pre manažment je však urobiť z toho viac než len každoročné „povinné cviky“ alebo amatérske divadielko.

Výťah z článku Ron Ashkenasa a Logana Chandlera Four Tips for Better Strategic Planning, HBR Blog Network.

 601 total views,  2 views today

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.