Účinné líderstvo: päť zásadných chýb, ktorým sa treba vyhnúť

Prieskumy od roku 2000 ukazujú, že výrazne klesá počet zaangažovaných pracovníkov. V USA napríklad už len tretina pracovnej sily ešte prejavuje záujem o svoju prácu, nadšenie a ochotu nasadiť aj na úkor svojho pohodlia. Ak si spomeniete na svoju nedávnu návštevu úradu, reštaurácie, pošty, lekárne či potravín, pravdepodobne si spomeniete aspoň jeden prípad, kedy ste boli až na samom konci záujmu domácich zamestnancov.

Za nejakých 70% straty zaangažovanosti pracovníkov zodpovedajú nadriadení, hovoria štúdie inštitútu Gallup. Uvádzajú, že každý druhý respondent zo 7.272 pracovníkov odišiel za svojej kariéry aspoň raz z miesta, ktoré mal, aby sa zbavil svojho šéfa a zlepšil si tým kvalitu života. Ľudia neodchádzajú od práce, odchádzajú od ľudí! Účinné líderstvo si vyžaduje nielen to, aby sme robili tie správne veci, ale aby sme aj vedeli, čo nerobiť – a nerobili to.

Ľudia neopúšťajú prácu; ľudia opúšťajú šéfa.

David Waits z Waits Consulting Group uvádza päť chýb, ktorým sa líder potrebuje za každú cenu vyhnúť.

Chyba 1: Neplánujete si rozhovory, z ktorých sa všeličo dozviete

Robíte to, čo si naplánujete. Keď načúvate, dozvedáte sa. Lídri by mali robiť len to, čo nedokáže nik iný – a nikto nedokáže načúvať členom svojho tímu tak, ako ich líder. Naplánujte si pravidelné príležitosti, kde svojmu tímu môžete klásť jasné a vyjasňujúce otázky, a potom prejavte dostatok disciplíny na to, aby ste skutočne aj aktívne načúvali. Tým získate informácie potrebné pre to, aby ste sa dokázali výborne zhostiť dvoch dôležitých funkcií, ktoré ako líder máte – odstraňovania prekážok a zabezpečenia zdrojov.

Chyba 2: Nepraktizujete priebežné utvrdzovanie

Ruku na srdce: ako líder ste skôr povzbudzujúci alebo skôr povzbudzovateľ – alebo ani jedno z toho? Jeden z najmocnejších nástrojov motivácie podriadených – ak nie priam najmocnejší – je utvrdzovanie: všímanie si, čo robia dobre, a poukazovanie na to. nie raz do roka. Nie raz do týždňa. Priebežne, kedykoľvek sa naskytne príležitosť. Jednoducho ich “nachytajte” pri tom, ako niečo robia dobre, a povedzte im to! Dôraz je na tom povedaní; nestačí si ti len pomyslieť, ale to musí aj odznieť.

Účinný líder večne vyhľadáva príležitosti na to, aby dokázal pracovníkom zodpovedať pálčivú otázku, ktorú v sebe nosia: “Zavážim? Zaváži to, čomu venujem svoje úsilie?” Odpoveď na tieto otázky potrebuje byť veľmi špecifická a presne pomenovávať pozitívne konanie vašich ľudí. Nie “to sa ti podarilo”, ale “to bolo výborné, že si šiel upozorniť nasledujúci úsek, že dostanú od nás prípravky s oneskorením”. A vždy spájajte pozorované pozitívne správanie s dopadom na dobrý hospodársky výsledok podniku, napríklad “pomohlo to vyhnúť sa reklamácii a ušetrilo nám to peniaze”.

Keď ste povzbudzujúci, tak to je niečo, čo robíte; keď ste povzbudzovateľ, je to niečo, čo ste. A ak ste povzbudzovateľ, tak svojich ľudí bez veľkého rozmýšľania priebežne uisťujete v správnom správaní a prístupe.

Chyba 3: Zavádzate

Keď idete k lekárovi, ten vám večne kladie nejaké otázky skôr, než určí diagnózu a liečbu. Prečo? Preto, aby vás neohrozil, keby vychádzal len zo svojho predpokladu. Keby sa spoľahol na ten, mohli by ste skončiť na pohotovosti a išlo by o dve veci – o čas a o váš život.

Ak však robíte podnikové rozhodnutia tak, ako keby ste žili na pohotovosti (teda na poslednú chvíľu a záplatovito), potom zdravie vášho podniku bude v sústavnej traume. Ak chcete viesť podnik, ktorý stojí na pevných nohách, potrebujete dôsledne diagnostikovať jeho “choroby” a urobiť patričné rozhodnutia. To si vyžaduje zozbierať potrebné informácie (a veľa z nich dostanete, ak sa vyhnete chybe 1), a nie štartovať náhodné aktivity, ktoré možno povedú k požadovanému výsledku – a možno aj nie…

Mnohí manažéri alebo vlastníci podnikov sa spoliehajú na pomoc “zvonku”, ktorá im pomôže “dostať pod kontrolu” problém, ktorý však oni nesprávne, nedôsledne alebo nepatrične diagnostikovali. Prv, než si zavoláte poradcu, položte si jednu podstatnú otázku: “Čo presne chcem/potrebujem dosiahnuť?” Keď si túto jednu vec vyjasníte, môžete urobiť rozhodnutie, čo bude tá najrýchlejšia a najúčinnejšia cesta k cieľu.

Chyba 4: Nosíte nesprávny klobúk

Vizionár. Tréner. Dozorca. Roztlieskavač. Opravár. Sudca. Ktorý z týchto klobúkov máte? Všetky a ešte mnoho ďalších! A túto dilemu ešte zvyšuje vyspelosť či nevyspelosť vášho tímu. Problém nespočíva len v tom, aby ste vedeli, ktorý klobúk si potrebujete práve nasadiť, ale je potrebné aj mať ten správny klobúk v tom správnom čase. Ak máte čerstvý, ešte nezžitý tím, je potrebné, aby ste ho viedli participatívne – nezávisle od toho, ktorý klobúk máte. Keď si už tím vytvoril vhodné zásady, váš štýl sa mení na lídra, ktorý prikladá ruku k dielu. Potom sa môžete presunúť do benevolentného diktátora a zabezpečiť, že váš tím zostane fokusovaný na tie správne ciele. A ako váš tím vyspeje a funguje dobre a hladko, môžete postupne odovzdávať liace z ruky, pretože ho vychovávate, aby sa staral o svoju spoluprácu sám. Váš štýl sa mení. Vaše klobúky sa menia. Potrebujete byť hodne pružní v svojom riadiacom prístupe. Prispôsobujte ho situáciám, ktoré vznikajú, a nestrácajte pritom z očí stupeň vývoja vášho tímu.

Chyba 5: Nepreberáte zodpovednosť

Niektoré veci nemáte pod kontrolou. Prestaňte plytvať časom, emóciami a energiou na tieto veci. Sú aj veci, ktoré ovplyvňovať dokážete. K týmto veciam prestaňte pristupovať pasívne. A sú veci, nad ktorými máte plnú kontrolu. Prestaňte sa vyhovárať u vecí, nad ktorými máte kontrolu. Rozkývte sa a konajte! Preberte zodpovednosť za vlastné aktivity, prístup a slová.

Veďte príkladom. Vyhnite sa týmto obvyklým piatim chybám a zlepšite si svoj líderský dopad do prostredia. Keď to urobíte, zistíte, že ľudia sa prestávajú tváriť nezúčastnene, že prestávajú byť ľahostajní a nepoškuľujú po inom podniku. Čoskoro zistíte, že vás nasledujú, hoci ani presne neviete, prečo vlastne.

 676 total views,  1 views today

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.