Vedieme digitálnych kovbojov: 6 praktických tipov pre prácu s mileniánmi

Profesorka organizačného správania a medzinárodného manažmentu na IMD Martha Maznevski hovorí, že všetky  výskumy o motivácii a správaní mileniánov, ktoré si načítala, než sa stala riaditeľkou MBA štúdií v roku 2009, ju ani zďaleka nepripravilo na to, aby úspešne viedla generáciu “digitálnych kovbojov”, ako sa im niekedy zľahčujúco hovorí.

“Digitálni kovboji”, mileniáni alebo aj playstationová generácia sú ľudia narodení v rozpätí od 1980 až po prvé roky nového tisícročia. Už sa o nich toho pohovorilo hodne: Sú zvyknutí na to, že odmala sa im vravelo, akí sú dobrí. Nie sú naozaj pripravení na neúspechy a problémy reálneho sveta. Idú za okamžitou gratifikáciou. Chýba im lojalita. A tak ďalej.

Hoci na niektorých týchto tvrdeniach môže byť niečo pravdy, sú rovnako platné pre všetky predchádzajúce generáciu. Keď dvadsiatnici nastupujú do košiara staršej generácie, vždy je to spojené s rečami ako tieto.

Martha Maznevski zo svojej praxe uvádza 6 postrehov, ktoré by lídri mali poznať, ak chcú úspešne využívať skutočnú silu mileniánov.

1. Učia sa skúsenosťami

Nehovorí sa im playstationová generácia len tak, pre nič… Ako vyrastali, hrali množstvo videohier a nečítali pritom príručky a návody. Využíval intuíciu a na vyššiu úroveň sa vypracovali opakovaným “zomieraním”, než zistili, ako to bude fungovať. Pozor: podobne sa môžu správať aj na pracovisku a v svojej kariére. Vrhnú sa bez veľkého plánovania na nové zážitky a učia sa zlyhávaním. Od lídra očakávajú, že im pomôže odhaliť potenciálne pasce istých prístupov a správania predtým, než do nich vletia, ale rovnako aj potom, aby sa zo zlyhania mohli poučiť.

2. Žijú nelineárne

Pre generáciu mileniánov bol svet odjakživa premenlivý a nestály. Nikdy sa nenaučili považovať ho za bezpečné miesto, kde jedna vec zapadá do druhej a dávajú ucelený zmysel, istotu. Preto aj ich kariéra bude nelineárna – a oni to vedia. Mnohí z nich budú preskakovať z tradičného zamestnania do samostatného podnikania a späť. Po prevažnú časť svojho života si pozerali veci na internete a sústreďovali sa vtedy na jednu vec v danom okamihu a niečo úplne odlišné v najbližšom okamihu. To je spôsob, akým dnes fungujú. Zvyšné generácie sú v tomto ohľade oveľa lineárnejšie tým, že čítali knihy od prvej stránky po poslednú.

Pre lídra to znamená, že generácia Y je pripravená na komplexnosť. Nepoznajú nič iné. Starší manažéri môžu mať problém prispôsobiť sa tomuto novému “normálu”.

3. lojálni

Mileniáni lojálni – ale nie voči osobám, lež voči princípom. A tu sa možno oprieť o overené poznatky o mileniánoch. Ocenia osobný rozvoj. Milujú nové príležitosti. Ale nepôjdu za vami len preto, že ste šéf.

Miesto toho, aby ste sa od svojich mileniánov snažili vydupať lojalitu k vám a k podniku, sústreďte sa skôr na to, že budete zviditeľňovať princípy a vyšší zmysel vašej organizácie nezávisle od biznis-modelu, podľa ktorého funguje. Mileniáni potrebujú mať pocit, že pracujú na tom, aby svet bol lepším miestom pre život. Ak ich dokážete presvedčiť – autenticky a bez pretvárky – že to, čo robíte, sa drží princípov, pôjdu za vami.

4. Predstavy o súkromí, rolách a hraniciach sú premenlivé a splývajú

Úlohou lídra je dávať pozor na neželané dopady konania jeho mileniánov a povzbudzovať ich myslieť za rámec toho, čo je dnes zabehané.

Toto môže byť dobré i zlé. Všetci sme už počuli horory o tom, ako mládežníci musia znášať nepríjemné dopady toho, čo zverejnili cez sociálne médiá, ako napríklad ten povestný známeho známy, ktorého vyhodili z práce, pretože na Facebooku sa vyjadril, že jeho šéf je vymytý mozog.

Ale toto splývanie a prelievanie sa hraníc môže byť aj v prospech veci. Tým, že sa automaticky nepodriaďujú skostnateným hierarchickým štruktúram, dokážu mileniáni myslieť kreatívne a nachádzať biznis-príležitosti aj tam, kde si iní nevedia žiadnu ani len predstaviť.

A tak úlohou lídra zostáva dávať pozor, aby konanie jeho mileniánov nemalo neželané dopady, ale rovnako aj povzbudzovať ich myslieť kreatívne a za rámec toho, čo je dnes zabehané.

5. Moc je distribuovaná a kontrola si vyžaduje dovolenie

Postarajte sa, aby vaši mileniáni rozumeli, prečo celá organizácia i váš tím menovite robia to, čo robia.

Inými slovami: mileniáni nebudú znášať zlých nadriadených. Nebudú počúvať “autority”, pokiaľ s nimi nesúhlasia. Na prvý pohľad to vyzerá hodne problematicky, ale z dlhodobého hľadiska je to pre podnik výhodné: čím skôr prestanú pracovníci akceptovať mizerné vodcovstvo, tým skôr sa budú musieť lídri zlepšiť. Všetci z toho majú zisk.

Táto lekcia hovorí: Nebuďte leniví! Postarajte sa, aby vaši mileniáni rozumeli, prečo celá organizácia a váš tím menovite robia to, čo robia. Nezdôvodňujte to tým, že “lebo ja som povedal”. A nezanedbávajte rozvoj svojich líderských zručností! Investujte do svojej schopnosti viesť iných (aj mileniánov), aby ste svojich ľudí dokázali motivovať.

6. Mileniáni nehviezdia pri nudnej, ale potrebnej práci

Mileniáni sa neradi venujú nudným úlohám, ktoré ale vedú k zdokonaleniu a majstrovstvu a budujú charakter, pokiaľ v týchto úlohách nevidia pre seba nijaký zjavný benefit. Ak sa však chcete stať odborníkom na niečo a zozbierať skúsenosti a múdrosť v nejakej oblasti, musíte investovať aj do “nekúlovej” driny, aby ste sa so svojou oblasťou zoznámili do poslednej bodky. Tento typ skúseností pomáha tiež budovať trpezlivosť vysedieť problém až do úspešného konca.

Dnešní nadriadení by sa mali extra snažiť doložiť digitálnym kovbojom, prečo je aj “pilovačina” dôležitá. Potrebujú dosiahnuť, aby ich mileniáni dokonale porozumeli rôznym aspektom svojej oblasti a aby pritom sústavne vedeli, že je to príprava na samostatnejšiu prácu, viac osobnej voľnosti a kariérny postup.

 

Ak lídri dokážu do svojej práce zabudovať týchto 6 tipov, dokážu využiť silné stránky mileniánov a pomôžu z nich vychovať najbližšiu generáciu vedúcich pracovníkov.

 1,043 total views,  3 views today

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.