Vnímajú vás ako lídra? 10 otázok na premýšľanie

To, či ste alebo nie ste v očiach iných líder, záleží vyslovene od toho, ako vnímajú váš výzor, vystupovanie a priamy kontakt s vami. Keďže sa to všetko opiera o dojem, ako v nich zanechávate, váš líderský imidž si vyžaduje, aby ste dokonale rozumeli dopadu vášho výzoru, reči tela, emocionálneho stavu a toho, ako dobre komunikujete svoje kľúčové správy.

Ak chcete popracovať na svojom líderskom imidži, skúste porozmýšľať nad týmito otázkami:

  1. Komunikujete jasne?

Jasná komunikácia nie je vždy jednoduchá, ale je to podstatná časť líderského imidžu. Skúste svoje správy formulovať okolo tejto osi: hlava – srdce – ruky. To vám pomôže vyjasniť konečný cieľ, kvôli ktorému komunikujete.

Hlava: Čo chcete, aby vaše publikum vedelo? Aké fakty potrebujete poskytnúť?

Srdce: Čo má vaše publikum cítiť? Akú emotívnu reakciu u nich chcete dosiahnuť?

Ruky: Čo chcete, aby publikum urobilo? Nezabudnite o to v závere komunikácie priamo požiadať.

  1. Komunikujete výstižne?

Ľudská pozornosť sa dá udržať len po krátku dobu a tak potrebujete svoju záležitosť vyjadriť na malom priestore, rýchlo a výstižne. Ak začnete zoširoka, stratíte pozornosť počúvajúcich. Spýtajte sa sami seba: „Čo je moja kľúčová správa v maximálne 10 slovách?“ Ak si to neviete povedať sami, nedokážete to ani komunikovať iným.

  1. Hovoríte s presvedčením?

Niekedy už voľba slov môže mať obrovský dopad. Úspešní lídri pri hovorení vyžarujú sebavedomie a plnú kontrolu. Radšej povedia „neurobím“ (čo značí rozhodnutie) ako „nedokážem“ (čo značí, že im chýba zručnosť alebo odvaha). „Nemusia“, ale „rozhodli sa“. A okrem toho znižujte „vatu“ a kvetnaté opisy. „Podľa toho, čo viem…“ znie ako „môžem sa mýliť“ – rozhodne niečo, čo nepridáva na atmosfére sebadôvery. Nepoužívajte ani znižujúce slová ako „možno“ alebo „trochu“ alebo „tak nejak“, ak chcete znieť sebaisto.

  1. Rozprávate príbehy?

Dobré príbehy majú vyššiu silu ako holé fakty. Fakty sú neutrálne. Ľudia nerobia rozhodnutia na základe faktov, ale na základe toho, čo pre nich fakty znamenajú. Príbehy dávajú faktom zmysel. Okrem toho vás dobrý príbeh zbavuje potreby dotlačiť ľudí k rozhodnutiu, pretože už svojou povahou ich do urobenia si názoru vťahuje.

  1. Je vaša reč tela prejavom vnútornej sily?

Ako lídri ste závislí na dvoch typoch signálov. Prvý signalizuje status, moc a autoritu a prenáša sa cez postoj – stojíte alebo sedíte vzpriamene, s chodidlami trochu od seba a pevne na zemi, s vyrovnanými ramenami a pri gestikulácii nedržíte lakte tuho pri tele, ale vaše ruky sa obvykle pohybujú v rovine žalúdka a pásu.

Druhý typ signálov naznačuje empatiu, príjemný kontakt a ľudské teplo. Obvykle ide o úsmev, dobrý, nenátlakový očný kontakt, gestá s otvorenou dlaňou a (azda najdôležitejšie) venovanie plnej pozornosti tomu, s kým hovorím.

Najväčšie chyby robíme pri postoji – hrbíme sa, pozeráme na iných „zdola“ – a tým signalizujeme obavu a podriadenosť.

  1. Obliekate sa ako úspešný líder?

Samozrejme, vhodné oblečenie závisí aj od situácie, ktorú riadite – nikto nemôže od majstra očakávať, že medzi robotníkmi a strojmi bude chodiť v saku a kravate, ale musí byť o triedu lepšie oblečený ako ľudia, ktorých vedie.

Veľkú výpovednú hodnotu majú pracovné pomôcky, ktoré používate. Umelohmotné pero, dvakrát zlepované izolepou, z vás urobí šetrného fotríka, ale nie lídra.

  1. Prispôsobujete obsah špecifickému publiku?

Nemôžete byť dobrí komunikátori, pokiaľ nepoznáte svoje publikum – problémy, s ktorým sa potýka, čo chce vedieť a čo potrebuje vedieť, ako vníma vás a čo už o vašej téme vie. Pokiaľ neoslovíte záujem publika, nebude vaša správa preň dôležitá.

  1. Zostávate pokojní a pozitívni aj pod tlakom?

Pokoj a optimizmus pod tlakom je úžasný prejav líderskej prezencie. Emócie sú rovnako nákazlivé ako nádcha. Pod tlakom sa váš tím orientuje emocionálne podľa vás. Takže sa zhlboka nadýchnite a spýtajte sa sami seba, ako viete túto situáciu zvládnuť tak, aby ste dosiahli pozitívne výsledky.

  1. Máte predstavu, ako sa zviditeľniť?

Iste, nie je pekné ospevovať sám seba, ale keď už sa snažíte, nekazte si šance tým, že budete čakať, až niekto náhodou odhalí váš líderský talent. Potrebujete, aby vrcholový manažment o vás vedel, aby videl vaše výsledky. To dosiahnete, ak sa prihlásite do vychytených projektov, ak verejne vystupujete, píšete blog a aktívne sa zúčastňujete v profesionálnych združeniach. Potrebujete si vytvoriť sieť podporovateľov a mentorov, ktorí o vás budú hovoriť, keď to bude treba.

  1. Inšpirujete iných?

To, či iných inšpirujete, je vedľajší produkt vašej schopnosti zapáliť sa za svoje ciele a sprostredkovať ľuďom pocit, že si ich vážite, dôverujete im a spoliehate na nich pri dosahovaní svojich cieľov. Inšpirovanie iných je to, čo z obyčajných riadiacich pracovníkov robí veľkých lídrov.

 4,316 total views,  3 views today

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.