Všetko stojí a padá s tým, či máme na palube tých správnych ľudí

Tammy Ericksonová si spomína, ako mala príležitosť porozprávať sa s Jimom Collinsom, autorom Good to Great o tom, čo sa naučil zo svojho výskumu toho, čo robí niektoré podniky lepšími ako iné podniky.

Collins definoval niekoľko desiatok charakteristík, ale základom úspešnosti podľa neho zostáva dostať do podniku tých správnych ľudí – potom dokáže podnik trvalo udržiavať svoju výnimočnosť.

Podľa Collinsa by malo byť najvyššou prioritou vedenia podniku obklopiť sa tými správnymi ľuďmi, pretože ak okolo seba nebudú mať presne takýchto ľudí, nič iné nebude mať výraznejší dopad.

To je aj názor Tammy Ericksonovej: to, či má podnik tých správnych ľudí na tých správnych miestach, rozhodne o jeho udržateľnom raste. Kto sú však „tí správni ľudia“ práve pre náš podnik a ak sa obklopíme takými a žiadnymi inými, nepodbiehame latku diverzity?

Majú radi, čo im ponúkame

Tammy Ericksonová hovorí, že tí správni ľudia sú tí, ktorým sa páči presne to, čo im môžeme realisticky ponúknuť.

Rôzni ľudia majú radi rôzne aspekty svojej práce. Niektoré veci sa nám proste páčia viac ako iné veci. Pre niekoho je nesmierne dôležité, aby jeho práca mala širší dopad alebo význam. Niekto iný môže túžiť po bezpečí a predvídateľnosti, ďalší zas po zábave a práci v kolektíve. Niektorí ľudia sú doslova závisláci na adrenalíne a nie sú spokojní, pokiaľ im na krk nedýcha nejaký termín alebo pokiaľ nerobia rozhodnutia, s ktorými stojí a padá celá organizácia. Iní zas majú komplikovaný život a pružnosť v pracovných hodinách a dochádzke je pre nich životne dôležitá. A hoci pre väčšinu z nás niektoré z týchto vecí majú aspoň aký-taký význam, jedna z nich je dominantná a dôležitejšia ako všetko ostatné.

Pracovné prostredie v skutočnosti nedokáže plne pokrývať všetky tieto požiadavky. Niektoré prostredie je predvídateľnejšie a stabilnejšie ako iné. Niektoré podniky dokonca túto stabilitu majú zapracovanú do svojich praktík manažmentu talentov, napríklad cez modely odvíjajúce sa od počtu odpracovaných rokov. Iné podniky sú už svojou povahou premenlivé, s vysokou mierou rizika a adrenalínu a pružnosťou za hranice bežnej predstavy. Mentalita týchto firiem sa podobá často na športové mužstvá – to, či tu budú zajtra, závisí od súčasných štatistík celého tímu. V tomto prostredí je dôležitá okamžitá výkonnosť a pocit bezpečia spočíva celkom a dokonale na dôvere vo vlastné schopnosti.

Niektoré podniky sú skôr rodinné kým iné obsahujú vysoký faktor zábavy. Niektoré budujú na tímovej práci, iné na pružnosti. Ani jeden z týchto atribútov nie je „lepší“ alebo „horší“ z pohľadu podnikového úspechu. Sú podniky, ktoré sú vynikajúce vo viacerých týchto oblastiach.

Dôležité je však to, do akej miery vyhovuje podnikové prostredie a klíma ľuďom, ktorí s vami pracujú. Nakoľko sa podnikové hodnoty a kultúra kryjú s ich vlastnými hodnotami a preferenciami. Najzanietenejší a najlojálnejší budú vždy tí, ktorých práca v danej organizácii napĺňa a uspokojuje aj emocionálne, aj materiálne, aj mentálne.

Rôznorodosť typová, nie hodnotová

Ale nenarúša predstava pracovať s ľuďmi, ktorí sú naladení na podmienky, aké im práca u nás ponúka, predstavu o maximálnej rôznorodosti tímu? Vlastne ani nie. Tammy Ericksonová zistila pri svojich výskumoch, že istá preferencia pracovného prostredia sa nijako silne neviaže na nejaký konkrétny demografický ukazovateľ ako pohlavie, rasa, vek, generačná príslušnosť či sexuálna orientácia. Takže vlastne sa výberom v súlade s podnikovými hodnotami a prostredím nijako nepripravujeme o rôznorodosť – pokiaľ si nábor ľudí s čo najrozličnejšími hodnotami nedáme do nášho loga, čo je veľmi problematický prístup…

Vyhľadávať a prijímať do podniku tých správnych ľudí si od podnikového manažmentu talentov vyžaduje vytvoriť pre zamestnancov jednoliate pracovné zážitky a skúsenosti a komunikovať k ním príslušiacu sadu hodnôt. Všetko od správy v inzerátoch cez platové štruktúry, štýl riadenia, organizáciu práce až po spústu ostatných drobností, čo ovplyvňujú každodenné pracovné zážitky zamestnancov vo vašom podniku, musí byť zladené, vysielať a sústavne posilňovať kongruentnú správu o tom, kto pre nás sú a aké možnosti uspokojenia v našom podniku majú. Je to rovnaké ako pri marketingu – všetky súčasti zákazníckej skúsenosti musia byť navzájom zosúladené a musia vytvárať jednotný pocit.

Z článku Tammy Erickson Loading the bus.

 1,576 total views,  1 views today

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.