Ako byť lepším šéfom: 6 tipov

Voľné pokračovanie článku Ako vyzerá dobrý šéf?, dnes so šiestimi úpravami riadiaceho štýlu, ktoré vás tým smerom dokážu posunúť.

Pri prerábke firemnej stránky www.ibispartner.sk sme úplne zrušili Čitáreň, v ktorej okrem vybraných článkov z Manažéra bolo aj množstvo článkov, ktoré vyšli v našich niekdajších newsletteroch SuperTip a Prezentačné tipy. Keďže niektoré z nich obsahujú ešte aj dnes užitočné informácie a tipy, budeme ich každý piatok v tejto rubrike pravidelne zaraďovať do databázy starších článkov.

Dnešný článok je z blogu z 25. 2. 2015.

  1. Riaďte svojich ľudí, nie len svoje čísla

Obvykle si manažéri myslia, že tá najdôležitejšia vec v biznise sú čísla, a preto im venujú hlavnú pozornosť a sústavne porovnávajú, ako by čísla mali vyzerať a ako skutočne vyzerajú.

Avšak čísla ako také nemožno riadiť – vznikajú automaticky ako dopad práce vašich podriadených. Sú len dôsledok toho, ako riadite svojich ľudí. Jediný spôsob, ako zlepšiť čísla (nezávisle od spôsobu ich merania) je zlepšenie výkonnosti tých, čo ich produkujú – vašich ľudí. Hlavná pozornosť riadiacich pracovníkov by sa teda mala upierať na podriadených; čísla sa dostavia automaticky samy.

  1. Vytvorte si jednoduchý, ale relevantný systém merania

Aj keď máte upierať pozornosť na svojich ľudí, a nie na čísla, potrebujete nejaký spôsob, ako odmeriavať to, čo robia. V ideálnom prípade by vaša matrika mala postihovať práve tie prejavy/správanie, ktoré sa snažíte u svojich ľudí podporovať a rozvíjať, a mala by byť natoľko jednoduchá, aby ju pracovníci chápali na prvý pohľad.

  1. Každý pracovník potrebuje poznať svoju prioritu

Nezriedka manažér zavalí svojich ľudí súčasne niekoľkými úlohami a obvykle každú z nich označí ako „prioritnú”. To je však nezmysel, pretože keď má všetko rovnakú prioritu, tak vlastne nič nemá prioritu.

Celá tá myšlienka „priorít” znamená, že jedna vec je dôležitejšia ako čokoľvek iné. Ak zadáte pracovníkovi viacero „prioritných” úloh, tak naňho presúvate zodpovednosť rozhodnúť, čomu sa bude nakoľko venovať – a nad jeho rozhodnutím a výstupom nemáte nijakú kontrolu.

Nie pracovníci by mali rozhodovať, čo je dôležité. To je džob ich nadriadeného.

  1. Nikdy neventilujte svoje emócie na podriadených

Podriadení tušia, že ich nadriadený je tiež len ľudská bytosť vystavená tlaku a neistote. Nepotrebujú s tým byť konfrontovaní zakaždým, keď vám povolia nervy, keď sa veci kazia alebo keď prichádzajú nečakané zvraty.

Dve veci nemožno vziať späť: kameň, keď už bol hodený, a slovo, keď už bolo vypovedané. Tvrdé slová a obviňovania, krik a neúctivé správanie podriadených ničia. Klesá ich motivácia (kto už pracuje rád pod krikľúňom netýkavým) a klesá ich nasadenie (radšej nič nerobiť, keď šéf zakaždým prská). Ak svoje emócie neventilujete na nich a pokiaľ sa tak nechtiac stane, priznáte to a ospravedlníte sa, bude ich lojalita a ochota nasadiť oveľa vyššia a navyše v nich nevyvoláte pocit neistoty a straty kontroly nad situáciou, teda budú pracovať a nie riešiť, či im niekto nejde zrušiť ich pracovné miesto.

  1. Meradlo vašej úspešnosti je váš najhorší pracovník

Manažéri najčastejšie merajú svoju úspešnosť tým, akých dobrých ľudí majú – teda svojimi najlepšími pracovníkmi. Možno ho dobre vybrali a možno ho vhodne rozvíjali, ale úspešnosť podriadeného odzrkadľuje predovšetkým jedno – jeho vnútornú hnaciu silu (drajv) a ochotu nasadiť.

Skutočným meradlom vyspelosti manažéra je to, ako zaobchádza so svojím najhorším pracovníkom. Toleruje jeho nízky výkon? Rozčuľuje sa nad ním? Snaží sa presunúť časť jeho povinností na tých druhých, aby sa robota predsa len nejako urobila? Zníži štandardy, aby sa aj tento pracovník cítil lepšie a prínosnejšie?

To, aký zlý je váš najhorší pracovník, nie je totiž jeho zásluha, ale vaša – ukazovateľ toho, čo všetko vás ešte „nepáli”, lebo inak by ste to už dávno ošetrovali.

  1. Nech vaše platy a odmeny stoja za to

Manažéri na platy a odmeny myslievajú ako na náklady – a náklady treba znižovať, ak chcete zvýšiť zisk. Ak však budete dávať ľuďom priemerné peniaze a benefity, skončia u vás priemerní ľudia. Ak neodmeňujete diferencovane, nemá nikto dôvod snažiť sa.

Dnes už nie je možné dostať špičkových pracovníkov za menej, než je ich skutočná hodnota. Nie každá hodnota musí predstavovať peniaze. Sú aj možnosti ako práca z domu a špičková technológia, ktoré vedia čiastočne vyvážiť pomerne konzervatívny plat a pritiahnu k vám ľudí, pre ktorých to bude dôvod pracovať u vás. Hľadajte motívy svojich najlepších pracovníkov a prispôsobujte ich odmeňovanie týmto motívom.

 3,262 total views,  2 views today

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.