Zostáva ten, kto má firmu rád: prečo zlyhávajú adaptačné programy

Tri štvrtiny zamestnancov, ktorí dajú výpoveď v prvých mesiacoch po nastúpení, sa pre výpoveď rozhodli už v prvých pár dňoch. Prieskumy ukázali, že bežné adaptačné programy na tom nesú veľkú časť viny: neznižujú, ale naopak zvyšujú stres nováčika, pretože ho zahltia informáciami, miesto toho, aby pôsobili afektívne.

Obvykle obsahuje adaptačný program tieto prvky:

  • privítanie
  • naša firemná filozofia
  • naša tradícia
  • naše silné stránky
  • čo očakávame od vás
  • dôležité informácie, ktoré vám uľahčia nástup
  • toto je výborný zamestnávateľ.

Najväčšie skúsenosti s afektívnymi adaptačnými programami sú v USA. Americká výskumníčka Meryl Reis Louis zistila, že najväčší stres u nováčikov vyvoláva neznáme prostredie, neznalosť oficiálnych i paralelných štruktúr a neschopnosť prehliadnuť niekedy veľmi zložité medziľudské vzťahy. Navyše nováčik nepatrí do žiadnej skupiny, cíti sa sám a preťažený.

Úspešné americké adaptačné programy preto podchytávajú práve emocionálnu stránku nástupu do zamestnania:

  • privítanie
  • očakávali sme vás
  • zamestnali sme vás preto, lebo si vás ceníme
  • vieme, že ste nervózny, to je celkom bežné
  • očakávame, že budete mať spústu otázok
  • sme tu na to, aby sme vaše otázky zodpovedali
  • pomôžeme vám priblížiť základné techniky stresového manažmentu
  • pomôžeme vám včleniť sa do štruktúry a zistiť, ako u nás veci fungujú
  • urobíme, čo je v našich silách, aby ste si v práci našli to, čo vám najviac vyhovuje.

Niektoré firmy nielen že používajú doslovne túto štruktúru, ale vytvorili si aj vlastnú infraštruktúru, ktorá im pomáha pri adaptácii nováčikov.

Zdroj: PersonalPotential 3/96, s.19-20

 2,519 total views,  2 views today

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.